Pokud jste zjistili, že u sebe nemáte dostatečně velké množství léků na předpis, které dlouhodobě pravidelně užíváte, situace rozhodně není neřešitelná. V prvním případě kontaktujte lékaře, který vám léčiva předepsal a vysvětlete mu situaci. Nemělo by mu dělat problém vám vystavit e-Recept na dálku. Až v případě, kdy lékaře nezastihnete anebo kdy dokonce vůbec není k dispozici, budete muset začít situaci řešit jinak než obvykle.
Dozvíte se:
- Pokud má lékař dovolenou, musí mít za sebe zástup
- Informace o pravidelně užívaných lécích lze zjistit z hned několika zdrojů
- Když nepomůže jeden lékař, zkuste dalšího
Pokud má lékař dovolenou, musí mít za sebe zástup
Pokud si ošetřující lékař bere dovolenou, popř. bude z jiného důvodu po nějakou dobu mimo ordinaci, musí o tom své pacienty informovat. Taková informace musí obsahovat od kdy do kdy bude mimo „službu“ a kdo jej bude zastupovat.
Jestliže pak za dobu jeho nepřítomnosti budete potřebovat předepsat další medikaci, obrátíte se právě na jeho zástup. Ten vám však nezbytnou medikaci může napsat dle posouzení vašeho aktuálního zdravotního stavu. Ve skutečnosti tedy není povinen vystavit eRecept v listinné nebo elektronické podobě. Zástup má dle zákona nárok určit svůj vlastní léčebný postup.
Problém navíc nemusí nastat nejen v případě vlastního úsudku zastupujícího lékaře, ale i u určitého typu léků. Silná analgetika s obsahem omamných látek anebo některá psychofarmaka může být bez znalosti anamnézy pacienta předepsat složité anebo zcela vyloučené.
"Pokud se pacient domnívá, že poskytovatel zdravotních služeb postupoval neodborně nebo jednal neeticky, může si na poskytovatele stěžovat. Stížnost se podává přímo poskytovateli zdravotních služeb, proti kterému směřuje. Některými případy porušení povinností poskytovatelů zdravotních služeb se může zabývat i příslušný krajský úřad, shledá-li, že došlo ke spáchání přestupku. Se stížností na konkrétního lékaře, zubního lékaře nebo farmaceuta se může pacient také obrátit na Českou lékařskou komoru, Českou stomatologickou komoru nebo Českou lékárnickou komoru, případně na svou zdravotní pojišťovnu (např. z důvodu neoprávněných úhrad za poskytnutou zdravotní péči)," doplňuje Lucie Miarková z tiskového oddělení VZP.
Čtěte také: Už 12 let se muž domáhá příspěvku na péči. Případ stále nemá jasný konec
Informace o pravidelně užívaných lécích lze zjistit z hned několika zdrojů
Zastupující lékař si může snadno ověřit informace o tom, zda lék skutečně pravidelně užíváte z lékařských zpráv a zdravotních záznamů, ke kterým mu dál přístup váš ošetřující lékař. Čerpat může ale i z tzv. lékové záznamu pacienta. Ten je součástí elektronického systému eRecept.
Důležité je však zmínit, že do systému nemůže nahlížet každý lékař. Nahlédnout mohou pouze oprávněné osoby, které už v minulosti dané léčivo někdy předepsaly. Lékárníci poté mohou do lékového záznamu pacienta nahlédnout při vydávání léku na předpis. Přístup pak mají samozřejmě i sami pacienti. Ti si mj. mohou prostřednictvím webové nebo mobilní aplikace eReceptu ověřit, kdo do jejich záznamu nahlížel.
Čtěte také: Výdaje na preventivní zdravotní péči v EU stoupají, Česko je v TOP 10
Když nepomůže jeden lékař, zkuste dalšího
Pokud jste nepochodili u zastupujícího doktora anebo se vám s ním nepodařilo spojit, můžete se zkusit obrátit ještě na svého praktického lékaře. Dle informací na webu Všeobecné zdravotní pojišťovny je navíc možné kontaktovat i praktického lékaře v místě pobytu dovolené. Není nutné, abyste u daného praktika byli registrovaní. I „cizí“ lékař vám může na základě své vlastní úvahy předepsat vámi požadovaný lék na dobu nezbytně nutnou, nicméně musíte mu celou situaci vysvětlit.
Lepší než telefonická nebo emailová domluva bude k takovému lékaři dojít osobně s průkazem pojištěnce. Ideální navíc bude, pokud vlastníte nějaké fotografie krabičky od léků anebo třeba staré SMS zprávy s eReceptem právě na toto léčivo.
V nejzazším případě je možné obrátit se i na lékařskou pohotovostní službu.
Návštěva jiného praktického lékaře a pohotovostní služby vyjma devadesátikorunového poplatku je hrazena z veřejného zdravotního pojištění. To ale vždy za předpokladu, že jdete do zdravotnického zařízení, které má smlouvu s vaší zdravotní pojišťovnou.
"Pokud pacient pravidelně užívá léky a při pobytu v zahraničí je nemá k dispozici, může navštívit místního poskytovatele zdravotních služeb a požádat jej o předepsání léčiv. Takové ošetření spadá do kategorie nezbytné zdravotní péče, kterou je možné čerpat na základě předložení platné Evropské karty zdravotního pojištění (EHIC)," doporučuje Lucie Miarková.
Pokud je daný poskytovatel napojen na systém veřejného zdravotního pojištění v dané zemi, neměl by za samotné ošetření požadovat úhradu - s výjimkou případných místních poplatků či spoluúčasti.
Léčivý přípravek si pacient v zahraničí obvykle hradí sám.
"Doporučujeme uchovat veškerou dokumentaci (lékařskou zprávu, recept a účtenku). Následně se může po návratu obrátit na svou zdravotní pojišťovnu s žádostí o náhradu nákladů za zdravotní služby poskytnuté v zahraničí," uzavírá Lucie Miarková.
Čtěte také: Jaké jsou poplatky za svoz komunálního odpadu v českých městech? Kde se od 1. ledna 2025 zvýšily?
Co dělat v případě ztráty nebo poškození průkazu pojištěnce?
Zdroj: Youtube/VZP ČR