Analytici: Tržby v obchodech porostou díky důvěře v ekonomiku

07.11.2016 | , Financninoviny.cz
Zpravodajství ČTK


Praha 7. listopadu (ČTK) - Maloobchodní tržby přes mírné zářijové zpomalení v prosinci dále porostou díky spotřebitelské důvěře, vyvolané rekordně nízkou nezaměstnaností a zvyšováním platů, shodli se analytici oslovení ČTK. Tržby v maloobchodu bez aut v září zpomalily meziroční růst na 4,7 procenta ze srpnových osmi procent.

 

\"Jakkoliv zářijové maloobchodní tržby poněkud zaostaly za očekáváním, tak situace na trhu práce i nálada mezi spotřebiteli naznačují, že závěrečné čtvrtletí letošního roku bude ve znamení velmi slušného růstu spotřeby,\" komentoval výsledky analytik Generali Investments Radomír Jáč. Maloobchodní sektor se tak podle jeho názoru může těšit, že předvánoční čas přinese velmi slušné tržby, včetně solidního meziročního nárůstu.

Zářijový meziroční růst maloobchodních tržeb o 4,7 procenta zhruba odpovídá vývoji zaměstnanosti a mezd, doplnil analytik společnosti Deloitte David Marek. Za celý letošní rok lze podle něj očekávat zvýšení maloobchodních tržeb zhruba o šest procent. Spotřeba domácností by měla být, spolu se zahraničním obchodem, klíčovým faktorem růstu HDP v letošním roce, dodal.

Důvodem zářijového zpomalení růstu podle analytika UniCredit Bank Pavla Sobíška není váhavý přístup spotřebitelů, ale kombinace specifických vlivů. Při růstu cen pohonných hmot už spotřebitelé jejich nákupem neušetří ve srovnání s předchozím rokem tak velké sumy jako v první polovině roku. Po letech dynamického růstu se obrátily do minusu tržby za prodej počítačového a komunikačního vybavení, což zřejmě souvisí s nasyceností trhu a momentálním nedostatkem novinek. Navíc mimořádně teplé počasí, trvající do konce září, patrně odložilo sezonní nákupy některého oblečení, podotkl.

Analytik Komerční banky Viktor Zeisel připomněl, že výdaje se zvyšují hlavně v oblasti nepotravinářského zboží. To znovu potvrzuje rostoucí kupní sílu domácností, které vydávají čím dál tím víc peněz na věci, které nutně nepotřebují. To potvrzuje i slabší růst tržeb v oblasti potravin, přestože i jejich ceny meziročně klesají. Spotřebitelská důvěra roste a naznačuje tak, že růst maloobchodu se jen tak nezastaví. Domácnosti totiž mají všechny důvody k optimismu, poznamenal.

Filip Dušek mal

Autor článku

 

Články ze sekce: Zpravodajství ČTK