Nejrizikovějšími klienty bank jsou mladí, uvedl registr informací

10.11.2016 | , Financninoviny.cz
Zpravodajství ČTK


Praha 10. listopadu (ČTK) - Pro banky a finanční instituce jsou v případě spotřebitelských úvěrů nejrizikovější klienti do 24 let věku. Více než 16 procent z nich nyní nezvládá splácet své dluhy. Vyplývá to ze statistik, které dnes zveřejnil Bankovní a Nebankovní registr klientských informací.

 

Oba registry dohromady evidují 147.000 úvěrů poskytnutých mladým lidem do 24 let, 24.000 z nich spadá do skupiny ohrožených úvěrů. To znamená, že u nich nebyly zaplaceny minimálně tři po sobě jdoucí měsíční splátky.

Nejvíce lidí nesplácejících své krátkodobé dluhy, a to 83.000, spadá do věkové skupiny 35 až 44 let. Vzhledem k tomu, že jde o ekonomicky nejaktivnější věkovou skupinu s nejvyšším počtem otevřených úvěrů (679.000), jde i přes vysokou absolutní hodnotu ohrožených úvěrů o jednu z nejméně rizikových skupin. Své dluhy nezvládá splácet 12 procent věřitelů z této skupiny.

V posledním roce se počet mladých lidí s problémy splácet své dluhy zvýšil o 65 procent, tedy o více než 9000. \"Počet mladých lidí do 24 let s ohroženým krátkodobým dluhem je stále výrazně menší než u jiných věkových skupin, jejich počet ale v posledním roce dramaticky roste. Za poslední rok jsme u této skupiny zaznamenali nárůst počtu úvěrů o necelých 18.000, zatímco počet nesplácených úvěrů vzrostl o 9000. Lze proto očekávat, že finanční instituce budou tuto věkovou skupinu prověřovat mnohem pečlivěji,\" uvedl výkonný ředitel Nebankovního registru Jiří Rajl.

Banky a finanční instituce již nyní žadatele pečlivě prověřují. Dokazují to rostoucí počty dotazů do registrů, které loni přesáhly tři miliony, i rostoucí počet zamítnutých žádostí o úvěr. Zatímco loni v září evidovaly registry 648.000 odmítnutých žádostí, letos v září jich bylo téměř 661.000.

\"I když nový zákon o úvěru přináší řadu prvků, které jsou jednoznačně pozitivní, může v některých případech snižovat potřebu spotřebitele převzít zodpovědnost za své jednání. Proto bude třeba sledovat vývoj počtu zamítnutých žádostí o úvěr. Spotřebitel by měl mít vždy sám přehled o tom, komu dluží a kolik a jestli zvládne novou půjčku splácet,\" řekla ředitelka Bankovního registru Zuzana Pečená.

Statistiky Poradny při finanční tísni ukazují na to, že lidé problémy s dluhy často neřeší včas. Za celý rok 2015 se na ni obrátilo přes 11 tisíc klientů, kteří nejčastěji dlužili od 300.000 do 600.000 korun. Čtvrtina klientů pociťuje předlužení více než čtyři roky, další téměř polovina jeden až tři roky a čtvrtina řeší své předlužení do jednoho roku. \"Klienti začínají své problémy se splácením řešit poměrně pozdě, někdy až v okamžiku, kdy je na ně nařízena exekuce,\" uvedl ředitel Poradny při finanční tísni David Šmejkal.

Autor článku

 

Články ze sekce: Zpravodajství ČTK