Stavaři dokončují stabilizaci mostu na D8 u Prackovic

24.11.2016 | , Financninoviny.cz
Zpravodajství ČTK


Radejčín (Ústecko) 24. listopadu (ČTK) - Stabilizace estakády nedaleko Prackovic na Ústecku je poslední velkou stavební prací na úseku dálnice D8, který vede Českým středohořím. Ostatní části úseku z Bílinky do Řehlovic jsou prakticky hotové, řekl dnes ČTK mluvčí Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) Jan Rýdl. Podle něj stále platí, že dálnice by měla být dostavěna a otevřena včas.

Stavaři museli před několika týdny rozebrat kvůli propadu podpěry mostu část již dokončené dálnice a odtěžit desítky tisíc tun metrů krychlových náspu. Práce na stabilizaci běží čtyřiadvacet hodin denně, sedm dní v týdnu. Podle mluvčí společnosti Eurovia CS Ivety Štočkové dodavatel práce do plánovaného otevření, tedy do 17. prosince, stihne. \"Ze stavebního pohledu už zbývají jen dokončovací práce, doděláváme inženýrské sítě, které jsme museli přerušit kvůli pracím na stabilizaci. Zbývá dodat ještě podkladové vrstvy pro živici, tedy asfalt, a v příštích týdnech už se tady bude pokládat asfaltový koberec,\" doplnila Štočková.

ŘSD podle Rýdla nonstop monitoruje čidly nejen rozestavěnou dálnici, ale i geologicky aktivní okolí. Informace o pohybech dostává z čidel každou hodinu. \"Výstupy a informace z těch měřicích sond odpovídají jednak prostředí jako takovému, jednak stavebnímu ruchu, který tady je, a jednak stavebnímu zatížení. Zároveň ty naměřené hodnoty zcela odpovídají projevům či nástupu opatření, která jsme tady udělali. Tady není nic, co by bylo riskantního nebo bychom měli nějak tajit,\" řekl Rýdl.

Ostatní části dálnice jsou prakticky hotové. \"Z technického hlediska bude dálnice 17. prosince připravena ke zprovoznění. Zbývá nám ještě dokončit vodorovné dopravní značení, někde chybějí značky a svodidla,\" dodala Štočková.

ŘSD podle Rýdla dává dohromady poklady důležité pro vydání povolení k předčasnému užívání stavby a tedy jejímu otevření. Speciálním silničním úřadem pro všechny dálnice v České republice je ministerstvo dopravy. \"Tomu je potřeba dodat celou sadu podkladů, nejen od ŘSD. Za nás můžu říct, že plníme harmonogram tak, jak je nastaven, a mimo jiné podstatnou část těchto dokladů jsme dodali na ministerstvo dopravy 16. listopadu,\" dodal Rýdl.

Dálnice D8 z Prahy přes Ústí nad Labem do Německa se s nestabilitou podloží potýká dlouhodobě. V létě 2013 se po silných deštích utrhl svah u Litochovic na Litoměřicku. Sesuv zavalil rozestavěný úsek dálnice asi v délce 200 metrů a značně poškodil i blízkou železniční trať. Podle ministerstva dopravy může za sesuv nedaleký kamenolom. Správce silnic a železnic už jeho majitele, společnost Kámen Zbraslav, zažaloval o uhrazení zhruba miliardové škody. Společnost vinu odmítla.

Dálnice D8 se buduje již přes čtvrt století. První úsek byl otevřen 6. listopadu 1990. Na problémy se stabilitou okolních svahů ještě před zahájením stavebních prací upozorňovali ekologičtí aktivisté.

Tereza Malecká dr

Autor článku

 

Články ze sekce: Zpravodajství ČTK