Finanční správa od zavedení EET provedla 9500 kontrol

27.02.2017 | , Financninoviny.cz
Zpravodajství ČTK


Praha 27. února (ČTK) - Finanční správa provedla za čtvrt roku od zahájení elektronické evidence tržeb 9510 kontrol. Z toho v rámci 802 kontrol odhalila 1203 porušení pravidel, udělila 20 pokut za 103.700 Kč a dále předala k řízení o sankci nebo opatření 807 nalezených porušení. Nejčastějším prohřeškem v rámci EET je nevystavení účtenky, neumístění informačního oznámení a nezasílání údajů do systému EET. Na dotaz ČTK o tom dnes informovala mluvčí Finanční správy Petra Petlachová. Elektronická evidence tržeb povinně začala loni 1. prosince pro hotely a restaurace.

 

Za závažné porušení zákona o evidenci tržeb přitom hrozí pokuta až 500.000 korun nebo až uzavření provozovny. K zásadnímu porušení například patří, že obchodník nebude mít zařízení pro evidenci tržeb.

Na zvýšení počtu kontrol v posledních dvou měsících upozornil i zakladatel pokladního systému Septim.cz Zbyněk Švec. \"Kontroloři u podnikatelů ve většině případů zaznamenali pouze drobné nesrovnalosti a tzv. propustné chyby, jako například duplicitní účty, chybějící vteřinový údaj na účtence, absenci informačního hlášení na webu apod. Žádné sankce ani pokuty ale v těchto případech prozatím neudělili a řešili to vždy domluvou a příslibem nápravy od restauratéra,\" uvedl.

Podle údajů na serveru etrzby.cz zaznamenala Finanční správa do neděle zhruba 273,2 milionu účtenek. Z údajů dále vyplývá, že tržby aktuálně eviduje 87.829 podnikatelů. Finanční správa zatím přidělila přes 155.000 autentizačních údajů. V tom jsou přitom zahrnuti podnikatelé z první i druhé vlny EET. První vlna se totiž týkala zhruba 40.000 podnikatelů. Další vlna evidence tržeb se týká od středy podle odhadů Finanční správy zhruba 250.000 firem a podnikatelů v maloobchodu a velkoobchodu. Zatím si přitom vyzvedla autentizační údaje méně než polovina z nich.

EET přitom podle jednatele společnosti eKasa Luboše Lukasíka obecně poukázala na nedostatečnou znalost moderních technologií. \"Stále je mezi námi velké množství lidí, kteří se nekamarádí s technologiemi. Bylo by dobré, kdyby stát v budoucnu přemýšlel i nad způsoby jak tento fenomén podpořit. U nákupu pokladny poskytl například slevu na dani, pro školení nikoli,\" uvedl.

Pracovní portál Profesia.cz dnes upozornil, že v segmentu ubytování, stravování a pohostinství se počet nabídek práce v meziročním srovnání snížil loni v prosinci o deset procent a letos v lednu o tři procenta. \"Řada restaurací, především menších hospod na venkově ukončila činnost, mnohé podniky ale naopak přijímaly nový personál, aby byly schopné zvýšené množství práce spojené s EET zvládnout,\" uvedl portál.

Podle lednového vyjádření ministra financí Andreje Babiše (ANO) počet restaurací po zavedení EET neklesl. Sdružení místních samospráv České republiky ovšem s poukazem na průzkum mezi starosty obcí na začátku prosince oznámilo, že při spouštění EET zaniklo zhruba 700 hospod zejména v malých obcích. Opačný trend, než o jakém hovořil ministr Babiš, vykazují v oblasti živnostenských oprávnění pro provozování hostinské činnosti statistiky společnosti CRIF - Czech Credit Bureau. Loni v prosinci podle nich bylo nově založeno nebo obnoveno 2099 živností a přerušeno či ukončeno 2882 živností.

Samotný systém evidence tržeb za čtvrt roku funguje poměrně bez problémů. Vážnější výpadek měl systém pro pokladny výpadek 13. prosince, kdy pokladny napojené do systému hlásily problémy zhruba 45 minut kolem osmé hodiny ranní. S krátkodobým výpadky se potýkaly během čtvrt roku občas také systémy pro certifikaci k EET, stránky pro součet a přehled vlastních tržeb obchodníků nebo informační portál.

Finanční správa na počátku ledna zrušila kvůli negativním ohlasům ve veřejnosti a následném rozhodnutí ministra Babiše internetovou stránku, na které mohli lidé anonymně oznamovat, že v restauraci nebo ubytovacím zařízení nedostali účtenku z EET. Babiš tvrdil, že o webu nevěděl.

Autor článku

 

Články ze sekce: Zpravodajství ČTK