Za německé dálnice budou od roku 2019 platit i osobní auta

24.03.2017 | , Financninoviny.cz
Zpravodajství ČTK


Berlín/Praha 24. března - Řidiči osobních aut budou od roku 2019 platit za jízdu na německých dálnicích. Rozhodl o tom dnes Spolkový sněm. Opatření kritizované německou opozicí i některými evropskými státy se dotkne mimo jiné českých řidičů. Německým automobilistům však bude mýtné kompenzováno daňovými úlevami. Český premiér Bohuslav Sobotka proto považuje německé mýtné za diskriminační; Česko by se podle něj mohlo připojit k chystané žalobě proti jeho zavedení.

Výše mýtného se bude lišit podle objemu motoru a množství emisí. Desetidenní poplatek bude v rozmezí od 2,5 eura do 25 eur (zhruba 68 až 676 korun), dvouměsíční od sedmi do 50 eur (189 až 1351 korun). Nejdražší roční mýtné přijde na 130 eur (3513 korun). Dálniční známka bude elektronická a řidiči si ji budou moci koupit na internetu, v mobilní aplikaci nebo na dálnicích poblíž německých hranic. Ministr dopravy Alexander Dobrindt si od zavedení dálničních poplatků pro osobní auta slibuje čistý roční příjem kolem 524 milionů eur (14,2 miliardy korun).

Německo už sice zákon o mýtném pro osobní auta schválilo v roce 2015, kvůli výhradám Evropské komise a protestům sousedních zemí ho ale dosud nezavedlo. EK původní normu považovala za diskriminační a spolkovou republiku loni v září žalovala u unijního soudu. Po zhruba dvou měsících se obě strany dohodly na kompromisu, který spočívá ve zvýhodnění velmi ekologických vozů a snížení cen za krátkodobé dálniční známky.

I dnes schválené úpravy ale počítají s tím, že poplatky budou de facto platit jen cizinci. Řidiči aut registrovaných v Německu mýtné sice také zaplatí, o zaplacenou částku se jim ale sníží daň z motorových vozidel. Majitelé nejekologičtějších aut s velmi nízkými emisemi získají dokonce větší úlevu, než kolik zaplatí na poplatcích.

Dnes schválený systém kritizuje několik evropských zemí, podle nichž je nadále diskriminační vůči zahraničním řidičům. Rakousko hrozí žalobou. \"Z našeho pohledu je německé mýtné protiprávní,\" zopakoval dnes svůj postoj rakouský ministr dopravy Jörg Leichtfried.

Podle Sobotky by se Česko mohlo k žalobě připojit, pokud pro to budou dostatečné argumenty. Opatrnější přístup má zatím ministr dopravy Dan Ťok, který chce počkat na analýzu pravidel německého mýta. \"Měli bychom se snažit, aby Německo tuto legislativu ještě upravilo,\" uvedl Sobotka.

V Německu přitom již dnes začala debata o změně schválených poplatků. Pracovní skupina vládní CDU podle listu Handelsblatt přišla s návrhem, aby motoristé do budoucna platili mýtné podle toho, jak silniční síť využívají. Výše poplatků, které by se vybíraly elektronicky, by se tak lišila nejen podle druhu auta, ale především podle počtu ujetých kilometrů a doby a místa jízdy. Stejné poplatky jako Němci by platili také cizinci.

Terčem debat je také otázka provozu na dálnicích v příhraničních regionech, které často využívají i cizinci. Výjimky v pohraničí žádá parlamentní komora německých zemí - Spolková rada, protože se obává, že by paušální zavedení mýtného ohrozilo příhraniční obchod a spolupráci.

Spolková republika je poslední velkou evropskou zemí, která dosud nezpoplatnila své dálnice pro osobní auta. Nákladní vozy už za jejich použití platí řadu let.

Českého řidiče vlastnícího vůz Škoda Octavia, který splňuje ekologickou normu Euro 4 a má naftový motor o objemu dva litry, má roční mýtné podle dnes schváleného zákona přijít na 100 eur, dvouměsíční na 40 eur a desetidenní na 20 eur (2702, 1081 a 540 korun).

Zavedení mýtného pro osobní auta v Německu zřejmě pozmění trasy Čechů jedoucích na dovolenou. Snaha vyhnout se poplatku na německých dálnicích bude podle automotoklubu ÚAMK nejzřetelnější u zimních dovolených, kdy lyžaři z Česka směřující do rakouského Innsbrucku nebo na sever Itálie budou stále častěji využívat trasu přes jižní Čechy.

Autor článku

 

Články ze sekce: Zpravodajství ČTK