Hejtman Netolický: řidičů je málo, musí se dobře zaplatit

04.01.2018 | , Financninoviny.cz
Zpravodajství ČTK


Pardubice 4. ledna (ČTK) - Řidiči autobusů jsou vysoce nedostatkovou profesí. Navrhované zrušení zvýšení zaručené mzdy, která se loni zvedla zhruba o třetinu, nepovažuje hejtman Pardubického kraje Martin Netolický (ČSSD) za rozumné řešení. Premiér Andrej Babiš (ANO), respektive vláda se vystavuje riziku, že se zastaví veřejná doprava, řekl dnes Netolický ČTK. \"Jsem pro sociální smír než pro razantní gesta. Řidiči jsou nedostatkové zboží, hrozí, že utečou do jiného oboru,\" dodal Netolický.

Od loňského ledna stoupla minimální mzda řidičů autobusů zhruba o třetinu ze 71,60 Kč na hodinu na 98,10 Kč. Zvýšily se i další příplatky. Kraje na požadavek dopravců zvýšily platby za regionální dopravu, což chtěly proplatit od státu. Nakonec dostaly 394 milionů korun.

Pardubický kraj vyplatil 22 dopravcům 24 milionů korun a od státu obdržel přes 20 milionů korun. \"Dopravci budou ty peníze chtít znovu, už je jednou dostali. Zrušení zaručené mzdy není systémové. Vyvolá to ještě větší chaos,\" řekl krajský radní Michal Kortyš (ODS).

Dopravci už chtěli od letošního ledna znovu peníze, nakonec podepsali smlouvu, jestliže bude nařízení zaručené mzdy platit dále, kraj jim zpětně peníze vyplatí do konce března.

Hejtmanství letos čeká nové výběrové řízení na provoz regionální dopravy po dobu deseti let. Podle Kortyše by měly obsahovat pohyblivé složky, které zohlední inflaci či vládní nařízení o růstu mezd.

Nařízení vlády o navýšení zaručené mzdy ale nebylo podle Kortyše nutné. Dopravci často dávali svým řidičům mzdy vyšší a letos jim vzrostly znovu. Odboráři společnosti Arriva Východní Čechy, která zaměstnává asi 450 řidičů, na letošek vyjednali hodinovou mzdu 116 korun. Zvýšila se proti loňsku o 15 korun. Při čekání na další jízdu řidiči nově dostávají zaplaceno 98 korun, řekl ČTK odborář Miroslav Vokál.

\"Pan Babiš mě v této věci vůbec nestraší, nemám pocit, že bych se měl rozbrečet,\" řekl Vokál. Podle něj však v menších firmách, kde nefungují odbory, panují horší platové podmínky.

\"V menších firmách se pohybují pod hranicí 100 korun. Co je ale nejhorší, že řidiči na výplatní pásku dostanou méně, zbytek dostanou do kapsy. Ale kde není žalobce, není soudce,\" řekl Vokál.

\"My jsme se vždycky pohybovali nad minimální mzdou, řádově deset korun,\" řekl odborář ČSAD Ústí nad Orlicí Richard Prášil. Podnik zaměstnává kolem 250 řidičů, v průměru si vydělají 29.000 korun.

Poptávka po řidičích v Pardubickém kraji je dva roky obrovská kvůli rostoucí ekonomice, řekl ředitel Úřadu práce v Pardubicích Petr Klimpl. Na konci listopadu chtěli dopravci zaměstnat téměř 700 řidičů kamionů i autobusů. Profesionální řidiči ale odcházejí do důchodu, řidičů ubylo i s ukončením povinné vojenské služby.

\"Čtvrtina mužů šla tehdy na krátkodobý kurz, tam získali řidičské oprávnění na nákladní vozidlo. Někteří byli vybaveni i na autobusy. Kdo teď chce a splňuje podmínky, úřad práce mu zajistí rekvalifikaci, tedy řidičský průkaz na větší vozidla,\" dodal Klimpl. Podle něj dopravci své řidiče musejí lépe zaplatit, aby si je udrželi, v průměru letos dostávají 120 korun na hodinu.

Autor článku

 

Články ze sekce: Zpravodajství ČTK