Chcete úvěr? Plaťte účty včas

21.03.2007 | , Finance.cz
LEASING A SPLÁTKY


Zadlužení českých domácností v posledních letech nezadržitelně roste, řada z nich má problémy se splácením. Ovšem i několik pozdě zaplacených účtů za telefon či energii se může negativně podepsat na vaší úvěrové historii a zkomplikovat cestu k budoucím půjčkám.

O několik miliard korun se každý měsíc zvýší zadlužení českých domácností. Na konci ledna letošního roku se dluhy u bank a finančních institucí vyšplhaly na 548,27 miliardy korun, což v porovnání s lednem 2006 představuje nárůst o zhruba 125 miliard korun. Podle údajů České národní banky jen za měsíc leden se dluhy domácností zvýšily o 7,63 miliard.


Žít na dluh není lehké

Dluhy tak přidělávají vrásky nejedné domácnosti. Ne každá si může dovolit žít na dluh. Najít cestu z labyrintu úvěrů a půjček není jednoduché. Přesto se o to mnozí úspěšně pokouší, což dokazují i statistiky sdružení SOLUS. V letošním roce zaznamenal SOLUS výrazný nárůst počtu dlužníků, kteří uhradili své závazky po splatnosti u některého ze svých členů.

SOLUS (Sdružení na Ochranu Leasingu a Úvěrů Spotřebitelům) má v současnosti 21 členů, mezi kterými najdeme nejen splátkové a leasingové společnosti nebo banky, ale také všechny tři tuzemské mobilní operátory nebo energetickou společnost E.ON
Dluhy z různých sfér

Jen za první dva měsíce bylo v negativní databázi registru 18.983 původních dluhů aktualizováno na příznak „zaplaceno“. To znamená, že téměř 19.000 spotřebitelů, o kterých byla v negativním registru sdružení SOLUS vedena informace o existenci dluhu po splatnosti, své dlužné závazky uhradilo (pro srovnání, za celý rok 2005 se ke stejnému kroku odhodlalo 19.962 klientů, v loňském roce to bylo 95.015 klientů)

„Díky rozšíření členské základny sdružení SOLUS o členy z nových sektorů vznikl efektivní tlak na dlužníky, kteří své dluhy raději vyrovnají, aby se vyhnuli komplikacím při žádosti o novou službu, a to i z jiného sektoru,“ vysvětluje rostoucí statistiky Jan Stopka, tajemník sdružení SOLUS a výkonný ředitel Společnosti pro informační databáze.


V registru pouze neplatiči

SOLUS je registrem negativním, tzn. shromažďuje informace pouze o těch klientech, kteří nemají zájem plnit své smluvní závazky, nebo se dostali do problémů se splácením svých finančních závazků. Jste-li bezproblémovým klientem a nemáte žádné problémy se splácením svých závazků, žádný záznam o vás v databázi registru neexistuje. Pokud se přece jen dostanete do databáze, zaplacení dluhu neznamená automatické vymazání. K tomu dochází až po uplynutí tří let ode dne, kdy byl dluh vyrovnán.

Mírou hit-rate se rozumí podíl odpovědí, kdy byl v databázi nalezen klient, který neplní či neplnil své předešlé závazky.
Miliony dotazů ročně, statisíce negativních

Za první dva měsíce letošního roku zrealizovaly členské společnosti do registru fyzických osob celkem 389.965 dotazů, což je zhruba 2,5x více než za stejné období roku loňského. Za celý uplynulý rok 2006 pak zaznamenal negativní úvěrový registr SOLUS bezmála dva miliony dotazů. Členská společnost se na základě dotazu do databáze dozví pouze informaci o existenci dluhu klienta, případně o jeho úhradě. O významu a přínosu registru v oblasti prevence rizika vypovídá tzv. „hit-rate“. Zatímco v roce 2004 činila průměrná hit-rate 4,5 %, v roce 2005 již byla na úrovni 8,15 % a v roce 2006 se zvýšila na 14,5 % v pracovní dny, respektive na 11% o víkendech.

Poměrně dramatický nárůst je způsoben právě rozšířením členské základny, kdy do sdružení přibyli všichni tuzemští mobilní operátoři nebo poskytovatel satelitní a kabelové televize. Kriteriem pro prvotní zařazení do registru je skutečnost, že spotřebitel je v prodlení se splněním svých závazků a toto prodlení trvá po stanovenou dobu. Stačí tedy nezaplatit pár splátek některému z členů a můžete se v registru ocitnout. Jak se klient dostane do registru, vysvětluje Jan Stopka. Podle něj je rozhodující, zda se jedná o prodlení na začátku, v průběhu nebo na konci smluvního vztahu, kdy: 

  • na začátku musí klient dlužit první dvě finanční plnění
  • v průběhu musí dlužit 3 finanční plnění nebo mít fakturu po splatnosti u mobilního operátora déle než 90 dní
  • na konci musí klient dlužit poslední splátku déle než 60 dní

Pokud vás zajímá jaké zda jste v tomto registru uvedeni, jaké údaje jsou v něm o vás uvedeny a který subjekt je tam poskytl, je to možné. Stačí vyplnit žádost o výpis, který je k dispozici na webové stránce www.solus.cz a zaslat jej na adresu:

  • SOLUS, zájmové sdružení právnických osob
  • Na Pankráci 30/1618
  • 140 00  Praha 4

Cena za zaslání výpisu poštou na dobírku je 119 korun.

Autor článku

Lukáš Buřík  


Pomohl vám tento obsah? Dejte mu hodnocení:

Průměrné hodnocení: 0
Hlasováno: 0 krát

Články ze sekce: LEASING A SPLÁTKY