K platnosti nové směrnice již není potřeba souhlas členských států, které nové nařízení posvětily koncem března. Nyní budou mít jednotlivé země čas do listopadu 2009, aby směrnici převedly do národní legislativy.
Největší změnu občané Evropské unie poznají zřejmě při placení bankovních poplatků. Převedení peněz do některé ze zahraničních bank v současnosti přijde mnohdy i na stovky korun, ale po uvedení SEPA v praxi by mělo stát zhruba stejně jako převod v rámci jedné země.
Podobné to bude i u platebních karet. Pokud český turista v současnosti vycestuje například do Francie, zaplatí za výběr z tamního bankomatu nemalé částky. Nová směrnice však počítá s tím, že poplatky by se neměly příliš lišit od poplatků za výběr z domácího bankomatu. Mohl by se tak stát záležitostí několika málo korun, namísto desetikorun až stokorun.
EU počítá s tím, že díky SEPA ročně ušetří 490 milionů evropských spotřebitelů a podnikům asi 50 miliard eur, tedy 1,4 bilionu korun. Jednotný platební trh však nepovede jen ke zlevnění plateb, ale i k jejich zrychlení. V současnosti je například v Česku lhůta pro platby do zahraničí šest dnů, nově to bude pouze jeden den od podání příkazu.
SEPA byl měla zjednodušit život nejen podnikům, ale i takzvaným nebankovním subjektům. Firmy, které poskytují splátkový prodej (například GE Money Multiservis, Cetelem či Home Credit), budou moci bez problémů podnikat i za českými hranicemi. Platit to bude však i opačně, což by mohlo na český trh nebankovních subjektů přivést nové společnosti ze zahraničí.



Rakousko končí s nalepovacími dálničními známkami a zdražuje
Test Fiat Panda La Prima: Styl za dobrou cenu a automat k tomu
Test ojetiny: Možná se vyplatí nejít automaticky pro Škodu. Opel Insignia II je opomíjenou ojetinou za skvělé peníze
Tohle měla být Škoda pro chudé. Sagitta představovala zajímavý nápad, ale do série se nedostala
Na Slovensku nově může člověk dostat pokutu za rychlost, pokud poběží na autobus. Po chodníku se teď musí chodit a jezdit nanejvýš 6 km/h
