EQUAL je jedním ze tří programů Evropského sociálního fondu. Za roky 2004 až 2006 z něj ČR může až do roku 2008 čerpat 44 milionů eur (zhruba 1,23 miliardy korun). Program řídí ministerstvo práce, které si v minulosti vysloužilo ostrou kritiku za pomalé přípravy na získávání evropských dotací. Organizace se o podporu mohly ucházet až několik měsíců po vstupu Česka do EU. Sílily proto obavy, že ČR nestihne přidělené peníze vyčerpat. Částku za rok 2004 se loni povedlo získat. EQUAL má přispět k prosazení rovného přístupu na trhu práce a ke zvýšení zaměstnanosti. Hradí zhruba tři čtvrtiny rozpočtu projektu, zbytek platí stát.
Auditoři v českém systému chyby a nedostatky neobjevili. Ocenili i to, že ho čeští úředníci upravili a zjednodušili. Ohodnotili ho pak nejvyšším stupněm záruky. "Podle auditorů se přitom nejvyšší známka poskytuje členským státům jen naprosto výjimečně," uvedli pracovníci odboru pro řízení pomoci z ESF. Podle nich díky sice zdánlivě pomalejšímu, ale bezpečnému systému existuje také jen minimální riziko, že by Česko muselo peníze do Bruselu vracet kvůli nesrovnalostem a chybám, jako se to stává jiným státům.
Audit se zaměřil na to, jestli vyplacené částky odpovídají uskutečněným krokům. Kontroloval i účetní záznamy, účel využití peněz, případné prodlení při vyplácení, spolufinancování od státu a další kritéria. Posuzoval i vybrané projekty a příjemce. Závěrečnou zprávu obdrželo ministerstvo od Evropské komise v minulých dnech, vyjádřit se k ní může do dvou měsíců.
V období pro čerpání evropských peněz od letoška do roku 2013 program EQUAL už nebude pokračovat. Podmínky, které pro získání financí vyžadoval, by se ale měly promítnout do pravidel pro vyplácení prostředků z nových programů ESF. Mezi požadavky bude patřit například nutnost partnerství více organizací či vytváření nových opatření pro praxi.



Ceny dálničních známek v Česku porostou, roční bude od ledna už za víc než 2500 Kč
Na prodej je devadesátkové Ferrari pro chudé v perfektním stavu. Fiat za půl milionu je lákavá nabídka
Rakousko končí s nalepovacími dálničními známkami a zdražuje
Test Fiat Panda La Prima: Styl za dobrou cenu a automat k tomu
Test ojetiny: Možná se vyplatí nejít automaticky pro Škodu. Opel Insignia II je opomíjenou ojetinou za skvělé peníze
