Motivační nástroje efektivně využívá jen pětina soukromých firem

18.06.2007 | , Financninoviny.cz
Zpravodajství ČTK


Praha 18. června (ČTK) - Zhruba pětina českých soukromých firem své zaměstnance motivuje efektivně, naopak v oblasti státní správy využívá motivační nástroje pro své pracovníky pouze jedno procento organizací. Nejúčinnější motivací jsou přitom pohyblivé složky mzdy a tzv. systém cafeterie, kdy si pracovník vybere odměnu sám podle svého zájmu, či zaměření. Vyplývá to z dnešní ankety ČTK mezi poradenskými agenturami.

"Finanční benefity zatím fungují na všech úrovních. Silnější účinek mají ale na nižších pozicích, zvláště dělnických," řekl dnes ČTK ředitel personálně poradenské společnosti PROFI-MEN Vladimír Pozdníček. Naopak u u vyšších funkcí jsou podle něho účinnější systémy odměn v podobě cafeterie nebo motivace perspektivou osobního či profesního růstu.

Dodal, že většina českých firem má však v oblasti hodnocení a motivace zaměstnanců velké rezervy, s čímž souhlasí i další personalisté.

"Kolem jedné pětiny firem v tržní sféře v Česku využívá motivační nástroje tak, aby se ve firmě zvyšovala produktivita práce a efektivita řízení. Ostatní podniky si na motivační systémy víceméně hrají, ale jejich pracovníci ve své podstatě motivováni nejsou," uvedl Jiří Hřebíček z firmy Profima Effective, která se zabývá personálním poradenstvím.

Nejméně motivovaní jsou zaměstnanci ve státní správě, ve které motivuje svoje pracovníky pouze jedno procento organizací. "V ekonomii je všechno o motivaci a pro státní správu to platí dvojnásob. Problém je ale v tom, že kvalitní státní úředník je placen podle stejných tabulek jako neochotný lajdák rozdávající razítka, který nevytvoří žádnou přidanou hodnotu," vyjádřil se k problému analytik Raiffeisenbank Aleš Michl.

Dodal, že proces změny musí začít v auditech každého ministerstva. "Peníze, které by státní úřady ušetřily, je pak možné dát na motivační bonusy kvalitním úředníkům a na jejich další vzdělání," uzavřel Michl.

Součástí motivačních nástrojů je také správné hodnocení pracovníků a zajištění vnitřní komunikace ve firmě. "Nadřízený by měl pracovníky hodnotit samostatně a měl by si na ně vymezit dostatek času. Hovor by měl mít nádech vážnosti a důležitosti, neměl by být ale formální," doporučila ředitelka lidských zdrojů pro ČR výrobní energetické firmy ABB Alena Veselá.

"Pro zlepšení vnitřní komunikace ve firmě jsou účinná komunikační centra, informační kiosky, firemní noviny či rozhlas a přímé hovory s nadřízeným," zmínil personální ředitel Barum Continental Petr Pokorný. Upozornil, že komunikaci ve firmě naopak nezlepší například celofiremní mítinky či jiné neosobní akce.

Autor článku

 

Články ze sekce: Zpravodajství ČTK