Českým drahám chybějí peníze na nákup nových vlakových souprav

19.06.2007 | , Financninoviny.cz
Zpravodajství ČTK


Ostrava 19. června (ČTK) - České dráhy (ČD) nemají dostatek peněz na nákup nových vozů a lokomotiv. Do roku 2020 by na zajištění standardu cestování potřebovaly nejméně 96 miliard korun, ze státního rozpočtu a z evropských fondů přitom mohou získat jen zlomek této částky. Dráhy proto zvažují další možnosti financování, například zvýšení příspěvků vybíraných od krajů na zajištění dopravní obslužnosti, shodli se dnes na veletrhu Czech Raildays v Ostravě zástupci ministerstva dopravy a ČD.

Vozový park ČD je v průměru starý 27 let. "Takže je jasné, že těch 96 miliard korun je jen taková krizová varianta, v podstatě na udržení současného standardu," uvedl náměstek ministra dopravy Petr Šlegr.

Dosud stát investoval do obnovy vozidlového parku ročně asi 400.000 korun, tato částka by se měla od roku 2009 zvýšit na dvojnásobek. Dalších sedm miliard mohou ČD získat v aktuálním rozpočtovém období ze zdrojů Evropské unie. To ale zdaleka nebude stačit.

ČD proto zvažují několik dalších variant, jak peníze na obnovu získat. Jednou z možností je například uzavření dlouhodobých smluv s kraji na zajištění dopravní obslužnosti v regionech, které by zvýšily příspěvek krajů ze současných přibližně 50 korun až na 80 korun za kilometr. "Byl by to logický krok. České dráhy jsou jedny z mála železničních dopravců v Evropě, které si neúčtují pětiprocentní přirážku na obnovu vozidlového parku," řekl náměstek generálního ředitele ČD Jiří Kolář.

Kraje s tímto krokem nesouhlasí, nelíbí se jim ani některé akční jízdenky Českých drah. "Do budoucna si to musíme pohlídat. Nemůže se přece stát, že budeme dotovat ztrátu drah a oni budou poskytovat další a další slevy," řekl ČTK náměstek moravskoslezského hejtmana Pavol Lukša. Moravskoslezský kraj dává Českým drahám na zajištění dopravní obslužnosti ročně kolem půl miliardy korun.

České dráhy vykázaly v prvním čtvrtletí zisk téměř 15 milionů korun, loni ve stejném období přitom hospodařily se ztrátou 240 milionů. Za celý rok firma očekává zisk 50 milionů korun. Pokud se plán podaří naplnit, půjde o vůbec první zisk od vzniku Českých drah v roce 1993.

Podle odborníků chybí české železniční dopravě kromě peněz také lepší koordinovanost, která by mohla přinést úspory. Projevuje se například tím, že Správa železniční a dopravní cesty zmodernizuje některou z regionálních tratí a kraj pak začne zvažovat, že železniční dopravu na tomto úseku již nebude podporovat.

Autor článku

 

Články ze sekce: Zpravodajství ČTK