Francie a Německo se dohodly na obsazení míst v EADS a Airbusu

16.07.2007 | , Financninoviny.cz
Zpravodajství ČTK


Paříž 16. července (zpravodaj ČTK) - Francie a Německo se dnes dohodly na odstranění dvojkolejnosti ve vedení společnosti EADS a její dceřiné firmy Airbus a na odpovídajících personálních změnách. Jediným výkonným prezidentem EADS bude Francouz Louis Gallois, prezidentem Airbusu bude Němec Thomas Enders a předsedou správní rady EADS další Němec Rüdiger Grube. V sídle Airbusu v Toulouse to oznámil Enders a později potvrdili francouzský prezident Nicolas Sarkozy a německá kancléřka Angela Merkelová, kteří dnes o této a dalších otázkách v Toulouse jednají.

Sarkozy také oznámil rotaci obou zemí na rozhodujících místech EADS a Airbusu v pětiletých intervalech. Spolu s Merkelovou označil dnešek za velký den pro EADS, Airbus i francouzsko-německé partnerství.

Merkelová řekla, že nová struktura je vyvážená a účinná a že německá strana je s dohodou velmi spokojena.

První francouzské komentáře vyjadřují zklamání. "Je to špatná zpráva pro francouzský vliv v EADS a v Airbusu, který se postupně oslabuje," uvedla televize LCI. Připomněla, že Němci teď budou hrát rozhodující roli v Airbusu, který je klíčovou firmou EADS, a že mají hlavní slovo i v některých jejích dalších dceřiných společnostech. Francie navíc přišla o místo spolupředsedy správní rady EADS.

V čele EADS stáli dosud jako prezidenti Enders a Gallois, který byl zároveň prezidentem Airbusu. Správní rada EADS měla rovněž dva předsedy - Grubeho a Francouze Arnauda Lagardera. Ten teď z této funkce odchází se svým způsobem cenou útěchy, kterou je postavení mluvčího francouzských zájmů ve společnosti. Podle Sarkozyho by měl ale Lagardere při příští rotaci Grubeho vystřídat.

Dvoukolejnost ve vedení společnosti se označovala za jednu z příčin jejích problémů v posledních letech. Problémy zažíval zvlášť Airbus. V posledních dvou letech přišel o miliardy eur v důsledku nezvládnutí programu výroby obřího letounu A380, který nabral velké zpoždění, a kvůli problémům s vývojem modelu A350, jímž chce se zpožděním konkurovat stroji Dreamliner svého amerického soupeře Boeing.

Tyto problémy Airbus přinutily, aby letos vyhlásil úsporný plán, v jehož rámci má být během čtyř let propuštěno 10.000 lidí. To vyvolalo nespokojenost odborů. Ta se ještě zvětšila po nedávném pařížském aerosalonu, kde Airbus oznámil na příští léta několik set objednávek.

Francie a Německo se podílejí na kapitálu EADS každý 22,5 procenta. Z Francie má patnáctiprocentní podíl stát a 7,5 procenta skupina Lagardere, německých 22,5 procenta drží společnost DaimlerChrysler spolu s německými bankami.

Dnešnímu jednání Sarkozyho s Merkelovou předcházely neshody o budoucnosti společnosti a pochyby, zda bude možné dosáhnout dohody. Francouzský podnikatelský list Les Echos dnes napsal, že zatímco francouzská vláda by ráda zvýšila svou váhu při řízení EADS, německá jakoukoli svou přímou účast vylučuje a bylo by podle ní ideální, kdyby francouzský stát svou účast prodal nějakému průmyslovému partnerovi.

Neshody jsou i v pohledu na euro a roli Evropské centrální banky, což je jedno z dalších témat dnešního jednání. Sarkozy brojí proti silnému euru, které penalizuje vývoz, a chce, aby banka zasáhla "ve prospěch růstu a zaměstnanosti", Merkelová nevidí pro změnu evropské měnové politiky důvod.

Autor článku

 

Články ze sekce: Zpravodajství ČTK