Cestovní kanceláře hlásí zatím desetiprocentní nárůst klientů

16.07.2007 | , Financninoviny.cz
Zpravodajství ČTK


Praha 16. července (ČTK) - České cestovní kanceláře hlásí mimořádně úspěšnou sezonu; počet jejich klientů je dosud zhruba o deset procent vyšší, než tomu bylo loni touto dobou. Vyplývá to z vyjádření zástupců CK pro ČTK. Na nárůstu má největší podíl prodej zájezdů v předstihu, tzv. first moment. Nyní je sezona letních zájezdů v plném proudu a CK doprodávají poslední volná místa.

"Podle vývoje prodejů bude letošní rok velmi úspěšný, vyprodanost kapacit na hlavní sezónu je vyšší než loni," řekl mluvčí společnosti Fischer Daniel Plovajko s tím, že Fischer již vyprodal více než 90 procent všech kapacit nasmlouvaných na letní sezonu. Spokojený je i marketingový ředitel Čedoku Tomáš Brejcha. "Oproti srovnatelnému období loňského roku jsme zaznamenali desetiprocentní nárůst poptávky," řekl.

CK Vítkovice Tours, která se specializuje na Chorvatsko, vozí letos na jadranské pobřeží o 13 procent více Čechů. Podobné nárůsty však mají i cestovní kanceláře, které se specializují na domácí cestovní ruch. Například CK ATIS prodává letos o 10 procent více tuzemské dovolené než loni. Podle ředitele ATIS Petra Krče se dá předpokládat, že růst vydrží po zbytek roku.

Nejvíce si zástupci CK letos pochvalují předprodej zájezdů, takzvaných first moment, který u některých společností začal již koncem loňského listopadu. Během těchto akcí nabízejí CK až 20procentní slevy. Některé cestovní kanceláře prodaly v dlouhodobém předprodeji meziročně až o polovinu více zájezdů. U zahraničních zájezdů naopak klesají prodeje těsně před odjezdem, tedy tzv. last moment.

Důvodem je podle odborníků zúžená nabídka, kdy nejatraktivnější místa jsou již většinou vyprodaná. "Jde de facto o zbytkový doprodej, kdy vysněná lokalita či hotel již nemusí být k dispozici," řekl Hynek Špinar z Eso travel. Jinak je tomu u tuzemské turistiky. "V domácím ruchu lastový prodej funguje velmi dobře," tvrdí ředitel ATIS Petr Krč.

Ceny srovnatelných zájezdů se oproti loňsku nemění, Češi však za dovolenou utrácejí více. Požadují totiž stále lepší ubytování i ostatní služby. Standardně si čeští turisté nyní platí za veškerou stravu, tzv. all inclusive. Z těchto důvodů například CK Fischer letos nezařadila do své nabídky hotely se dvěma a méně hvězdičkami.

Podle odhadů Asociace českých cestovních kanceláří a agentur zaplatí letos čeští turisté za dovolenou v průměru 15.000 korun, tedy o tisíc korun více než loni. Celkem by měly CK letos prodat 2,1 milionu zájezdů, což by znamenalo pětiprocentní růst.

Většina Čechů směřuje tradičně do Středomoří, především do Chorvatska, Itálie a Řecka. Oblíbené je také africké pobřeží Středozemního moře a turecká riviéra. Ne každému však vysoké teploty panující v létě ve Středomoří vyhovují, a tak stále více Čechů hodlá v létě vyrazit spíše na sever.

"Objevuje se nový požadavek 'útěk před horkem', kdy se v létě cestuje na Island nebo do Skandinávie," uvedl Brejcha. Tento trend nahrává také zemím, které nemají moře, nabízejí však hory, jezera nebo lázně. K takovým státům patří například středoevropská trojka Rakousko, Maďarsko a Slovensko. A také Česká republika, jejíž občané od roku 2005 utrácejí více peněz za domácí dovolenou než za zahraniční.

Autor článku

 

Články ze sekce: Zpravodajství ČTK