Investorům záleží na dobré finanční pověsti firem

16.07.2007 | , Financninoviny.cz
Zpravodajství ČTK


Praha 16. července (ČTK) - Investoři i analytici si nejvíce cení společností s dobrou finanční pověstí. Vyplývá to z průzkumu společnosti Ernst & Young mezi 80 kapitálovými a úvěrovými analytiky a manažery fondů ve Velké Británii, USA, Francii a Německu. Tři čtvrtiny z nich uvedly, že finanční renomé společnosti je klíčovým faktorem ovlivňujícím jejich rozhodnutí investovat, nebo naopak prodat.

"Investoři mají v oblibě firmy s dobrou finanční pověstí, která je pro jejich plány a rozhodování velice důležitá. Vybudovat dobré jméno společnosti trvá roky, jeho ztrátu ale může způsobit jediná špatná zpráva. Získat dobrou pověst zpátky pak trvá velice dlouho," shrnul trend jeden z respondentů.

Za nejdůležitější faktory ovlivňující budování silné finanční pověsti označilo 60 procent dotázaných kvalitní informace o finančních výsledcích a 54 procent dobrou komunikaci a transparentnost. Ovšem to, co pomáhá dobré jméno získat, jej také může naopak i poškodit. Více než polovina respondentů totiž uvedla, že mají časté výhrady ke kvalitě finančních informací a prognóz, což oslabuje jejich důvěru ve vedení některých firem.

Prestiž a důvěryhodnost firmy vytvářejí stejnou měrou její výsledky i její vrcholní představitelé. Osobní renomé generálního a finančního ředitele považuje za zásadní faktor získání důvěry 80 procent dotázaných. Někteří výslovně uvedli, že postoj a chování členů firemních orgánů má přímý vliv na to, zda považují informace o výsledcích firmy za důvěryhodné.

"Investoři nyní berou firemní skandály velmi vážně, což změnilo jak jejich postoj vůči firmám, tak i hodnoty, které hledají u vedení společnosti," upozornil partner Ernst & Young zodpovědný za podnikové poradenství a služby v řízení rizik v ČR Jan Fanta. Dříve byla podle něj důležitá jen kvalita účetního výkaznictví a finanční síla firmy, ale v dnešní době je pověst klíčovým faktorem v hodnocení investiční atraktivity společnosti.

Pokud se objeví nějaký zásadní problém ohrožující dobrou pověst společnosti, pro 71 procent dotázaných investorů a analytiků se jeví jako nejlepší způsob, jak zabránit ještě větší škodě, rychlá akce a zjevná náprava situace. Na 55 procent z nich vedle toho doporučuje sebrat odvahu a otevřeně vysvětlit, kde se stala chyba. Špatnou komunikaci a zdlouhavé interní vyšetření odsuzuje více než polovina respondentů. Na 79 procent navíc vyjádřilo názor, že takto pomalá reakce nemůže zvrátit jejich negativní hodnocení pověsti firmy, která prošla krizí.

Ernst & Young patří mezi nejvýznamnější celosvětové společnosti poskytující odborné poradenské služby. V rámci její poradenské sítě působí ve více než 140 zemích celého světa 114.000 odborníků.

Autor článku

 

Články ze sekce: Zpravodajství ČTK