MasterCard: Češi méně využívají prestižní platební karty

17.07.2007 | , Financninoviny.cz
Zpravodajství ČTK


Praha 17. července (ČTK) - Češi využívají ve srovnání se západoevropskými zeměmi daleko méně zlaté nebo platinové platební karty, považují je totiž za prestižní záležitost určenou jen bohatým. Podíl těchto karet v ČR činí dvě procenta z celkového počtu více než osmi milionů vydaných karet. V západní Evropě se podíl prestižních karet pohybuje kolem 15 procent. Vyplývá to z dnes zveřejněného průzkumu karetní asociace MasterCard.

V Polsku činí podíl prestižních platebních karet více než v ČR, celkem pět procent. Na Slovensku je to naopak méně, přibližně jedno procento. Ovšem na Slovensku i v Polsku je podíl celkového obratu uskutečněného takovými kartami vyšší než v ČR. Zatímco u Čechů se pohybuje kolem pěti procent celkového obratu, na Slovensku je sedm procent a v Polsku dokonce 16 procent. V Evropě pak činí pětinu všech útrat kartami.

"Segment prestižních karet tak představuje pro tuzemské banky stále nevyužitou příležitost a skýtá tak stále velký potenciál k růstu," řekl dnes generální ředitel MasterCard pro ČR a Slovensko Ján Čarný. Z průzkumu totiž vyplývá, že prestižní kartou je v ČR uskutečněn dvojnásobný počet transakcí než kartou běžnou a roční obrat u takové karty je třikrát větší.

V ČR zatím banky vydávají pouze zlaté platební karty, ale podle Čarného by do konce roku měly banky začít vydávat i karty platinové. Na rozdíl od běžných karet ovšem prestižní karty zpravidla stojí více a je dražší i například jejich zablokování.

Obdobně jako u standardních platebních karet jsou i prestižní karty používány především k platbám za zboží či služby a k výběrům z bankomatů. U prestižních karet je však lidé mnohem častěji využívají k platbám v zahraničí a také k online nákupům letenek. Řada respondentů dále uvedla, že by své platební karty rádi používali také při platbě za zdravotnické služby.

Češi se přitom podle Čarného mylně domnívají, že jsou pro ně zlaté karty nedostupné. Typickým držitelem prestižní platební karty je podle představ Čechů dobře oblečený, hodně pracující a úspěšný podnikatel, který velmi často cestuje. Řada bank přitom nepožaduje konkrétní výši příjmů klienta a jejich žádosti o takové karty posuzuje individuálně. V některých bankách dokonce pro její získání stačí čistý měsíční příjem okolo 10.000 korun.

Mezi výhody prestižních platebních karet patří například nepřetržitý zákaznický servis, rozsáhlejší cestovní pojištění nebo asistenční služby. S kartami jsou spojeny rovněž vyšší finanční limity. "Držitelé prestižních karet zároveň oceňují širokou akceptační sít v zahraničí a především prestiž, která je s tímto produktem spojena," uvedl Čarný.

Průzkum na základě zadání MasterCard realizovala společnost Synovate. Průzkum byl proveden formou hloubkových rozhovorů v rámci šesti skupinových diskusí. Rozhovory se konaly v Praze a v Brně.

Autor článku

 

Články ze sekce: Zpravodajství ČTK