FT: Dohoda o otevření trhu transatlantických letů se komplikuje

17.07.2007 | , Financninoviny.cz
Zpravodajství ČTK


Brusel 17. července (zpravodajka ČTK) - Budoucnost dohody EU a Spojených států o otevření trhu v oblasti leteckých linek přes Atlantik se komplikuje. Výbor amerického Kongresu totiž při projednávání takzvané dohody o otevřeném nebi navrhl několik významných změn, které by například dále zpřísnily omezení pro investice evropských společností do amerických aerolinií. Změny, jež jdou proti duchu liberalizace leteckého trhu, už kritizoval evropský komisař Jacques Barrot. Píše o tom deník Financial Times.

Dlouho připravovaná dohoda o otevřeném nebi byla podepsána koncem letošního dubna. V podstatě v ní jde o to, že se trh transatlantických letů otevře pro více aerolinek. Evropští dopravci budou moci nově létat z jakéhokoli města EU do jakéhokoli bodu v USA a naopak, což by mělo zlevnit letenky a zvýšit počet přepravených cestujících.

Proti schválené podobě dohody měli námitky pouze Britové, kterým se nelíbilo především to, že Spojené státy i nadále omezují vstup evropských investorů do amerických leteckých společností. Washington se totiž stále nevzdal pravidla, že zahraniční investor nesmí v amerických aeroliniích vlastnit více než čtvrtinu hlasovacích práv.

Právě tato záležitost ale nyní může budoucnost celé dohody výrazně zkomplikovat. EU totiž počítá s tím, že při vyjednávání další fáze dohody o otevřeném nebi se Spojené státy podaří přesvědčit, aby z těchto restrikcí slevily. Velká Británie navíc s první fází dohody, jež začne platit v březnu příštího roku, souhlasila jen pod podmínkou, že omezení pro evropské investory v budoucnu zmizí.

Demokraty vedený výbor Sněmovny reprezentantů ale nyní navrhuje, aby omezení pro evropské investice v amerických aerolinkách platilo i nadále, a dokonce pravidla pro ně ještě zpřísňuje. Podle evropského komisaře pro dopravu Jacquese Barrota je ale taková změna nepřijatelná.

V dopise americké ministryni dopravy Mary Petersové a předsedovi kongresového výboru pro dopravu a infrastrukturu Jamesi Oberstarovi Barrot píše, že omezení budou mít vážný dopad na budoucnost americko-evropské dohody a jsou krokem zpátky. Navíc podle něj postup Kongresu může "nebezpečně poškodit smysluplný dialog" v rámci vyjednávání o druhé fázi otevřeného nebe, jež by měla začít platit v roce 2010.

Směr, jímž se Kongres ubírá, by v podstatě vyloučil další pokrok v oblasti majetkové účasti zahraničních investorů v amerických leteckých společnostech. Británie už ale pohrozila tím, že pokud se celá věc v druhé fázi vyjednávání nevyřeší, odstoupí i od první části dohody, která už byla schválena.

Autor článku

 

Články ze sekce: Zpravodajství ČTK