MD: Kapsch udělá mýto na všech budoucích dálnicích do roku 2017

20.08.2007 | , Financninoviny.cz
Zpravodajství ČTK


Praha 20. srpna (ČTK) - Firma Kapsch vystaví mikrovlnný mýtný systém na všech budoucích dálnicích a rychlostních silnicích, jejichž stavba začne do roku 2017. ČTK to dnes potvrdil náměstek ministra dopravy Jiří Hodač. Dodatek k původní smlouvě, který zakázku firmě zaručí, uzavře ministerstvo s Kapschem do konce srpna. Dodatek před týdnem v tajnosti posvětila také vláda.

Kromě budoucích dálnic postaví Kapsch podle dodatku svůj systém ještě do konce tohoto roku na 200 kilometrech silnic první třídy. "Pokud se to vše podepíše do konce srpna, tak i když jsou termíny napjaté, uděláme vše proto, aby se to stihlo," řekl ředitel Kapsche Karel Feix.

"Tím se propojí dálniční tahy a následně poté, jak se budou dostavovat dálnice, tak se brány budou na jedničkách odstraňovat a zůstanou na těch dálnicích," řekl Hodač. Česká dálniční síť by měla být podle optimistické varianty dokončena mezi lety 2013 a 2015. Její současná délka necelých 1000 kilometrů se má do té zdvojnásobit. "Rok 2017 je tam uveden proto, kdyby se náhodou ty výstavby zpozdily," vysvětlil Hodač posun termínu v dodatku.

Podle původní smlouvy měl Kapsch, jehož mýtný systém funguje na současných 980 kilometrech dálnic, vybudovat dalších 500 mýtných bran na 1200 kilometrech silnic první třídy. Na nich měly dopravci platit mýto již od letošního července. To se však nestihlo a kvůli různým překážkám MD nakonec od této varianty upustilo.

Mýtné na budoucích dálnicích tak stát Kapschi přiřkl zřejmě jako náhradu za ztrátu části zakázky ze silnic první třídy. Cena celého systému by se měnit neměla; podle původní smlouvy činí 22 miliard korun.

Nezodpovězenou otázkou kolem mýtného je termín zpoplatnění malých nákladních vozů od 3,5 tuny a také rozšíření systému na silnice I. II. a III. třídy. Malé náklaďáky se mýta dočkají zřejmě již od ledna 2008. "Když stihneme novelu zákona do listopadu, tak potom ano," řekl Hodač. Podle neoficiálních informací MD na legislativě intenzivně pracuje, aby tomu tak bylo.

K rozšíření systému si ministerstvo nechává nyní zpracovávat několik studií, které ukážou, zda by takový krok nebyl finančně prodělečný. V případě, že se rozšíření systému ukáže jako výhodné, chce MD vypsat nový tendr na dodavatele systému. Ten by byl na rozdíl od dálnic, kde funguje mikrovlnný systém s mýtnými branami, řízen družicí.

Mýtné se vybírá v České republice od ledna 2007; prozatím pouze na necelých tisíci kilometrech dálnic a rychlostních silnic. K dnešnímu dni dopravci za jejich použití zaplatili téměř 3,5 miliardy, Státní fond dopravní infrastruktury počítá s celoročním výnosem zhruba pět miliard.

V systému je zaregistrováno 220.000 kamionů o hmotnosti 12 tun a více. Pokud by se zpoplatnění týkalo i vozů od 3,5 hmotnosti, přibylo by v systému podle údajů MD dalších 60.000 automobilů.

Autor článku

 

Články ze sekce: Zpravodajství ČTK