Zrekonstruovaný Štefánikův most ode dneška slouží řidičům

21.08.2007 | , Financninoviny.cz
Zpravodajství ČTK


Praha 21. srpna (ČTK) - Na zrekonstruovaný Štefánikův most se dnes po půlroce vrátily automobily, ve středu ráno na něj vjedou i tramvaje. Odpoledne most slavnostně otevřel primátor Pavel Bém. Oprava mostu byla nezbytná, jeho stav ještě zhoršily povodně z roku 2002.

"Investovali jsme téměř půl miliardy korun, abychom městu přivedli most, který nejenom že vydrží 85 let jako ten původní císaře Františka Josefa I., ale také aby splňoval nezbytné normy bezpečnostní," řekl Bém. Podle ředitele Technické správy komunikací Luďka Dostála bude největším přínosem pro řidiče výměna dlážděného povrchu mostu za asfaltový.

Oprava mostu měla původně trvat 304 dnů, nakonec se ale doba zkrátila na 230 dnů. Dělníci při rekonstrukci nejdřív z mostu odstranili zábradlí, stožáry veřejného osvětlení a tramvajové koleje. Po sundání vozovkové a chodníkové vrstvy byla na nosnou desku přibetonována nová zesilující deska. Na ni dělníci nanesli nástřikovou izolaci. Byly také přeloženy všechny inženýrské sítě. Opravy se dočkalo i schodiště okolo mostu, vozovka a chodníky křižovatky Řásnovka a Revoluční.

V červenci Dopravní podnik hlavního města Prahy začal s rekonstrukcí tramvajové trati. Obměnil také kolejovou křižovatku před Letenským tunelem a světelnou signalizaci.

Ne všichni Pražané jsou ovšem s opravou mostu spokojeni. Chybí na něm totiž pruh pro cyklisty. "Původně město slibovalo řešení zohledňující cyklistický provoz. Nakonec však na mostě nevznikly bezpečné cyklistické pruhy ani cyklostezka oddělená od chodníku i vozovky. Náklady rekonstrukce by se tím přitom prakticky vůbec nezvýšily," řekl Tomáš Cach z platformy Auto*Mat, která bojuje za cyklostezky v hlavním městě.

"Cyklistické stezky mají smysl pouze a jenom pakliže fungují jako celek, tedy udělat na mostě cyklostezku, aby vedla necelých 169 metrů, je asi hloupost," uvedl Bém. Pruhy pro cyklisty se podle něj mohou na mostě objevit, až se propojí ostatní klíčové stezky.

"Štefánikův most byl první z klíčových investic města, kterými chceme postupně zajistit rekonstrukce dalších mostů," řekl Bém. V pondělí se začal opravovat Karlův most, příští rok je na řadě Libeňský a poté Hlávkův most.

Na místě dnešního Štefánikova mostu byl původně řetězový most císaře Františka Josefa I. z roku 1868. Za války se jmenoval Janáčkův. Současnou podobu dostal v letech 1949 - 1951. Pojmenován byl po Janovi Švermovi a nakonec v roce 1997 po Milanu Rastislavu Štefánikovi, jednom ze zakladatelů samostatné Československé republiky. Most je jedenáctý po proudu Vltavy, je 24 metrů široký a 263 metrů dlouhý.

Autor článku

 

Články ze sekce: Zpravodajství ČTK