Klienti největších bank dali loni za poplatky přes 31,8 mld. Kč

22.08.2007 | , Financninoviny.cz
Zpravodajství ČTK


Praha 22. srpna (ČTK) - Klienti sedmi předních tuzemských bank v loňském roce zaplatili na bankovních poplatcích více než 31,8 miliardy korun. Vyplývá to z přehledu, který ČTK poskytl provozovatel portálu www.bankovnipoplatky.com Patrik Nacher. Letos domácí banky zatím na poplatcích vybraly přes 21 miliard korun, uvádí průběžně aktualizované počítadlo na portálu. Banky však považují tato čísla za zavádějící.

Za poplatky loni podle Nachera nejvíce inkasovala Česká spořitelna, celkem 9,5 miliardy Kč. Komerční banka na poplatcích vybrala téměř osm miliard korun, ČSOB získala 7,2 miliardy. Klienti GE Money Bank na poplatcích zaplatili zhruba 2,8 miliardy korun, zákazníci HVB Bank odvedli více než 2,4 miliardy. Raiffeisenbank inkasovala přes miliardu korun, eBanka si z poplatků polepšila o více než 900 milionů.

Údaje vycházejí z loňských výnosů z poplatků a provizí, které banky zveřejnily ve svých finančních zprávách, uvedl Nacher. Náklady spojené s výběrem poplatků neodečítal.

Čísla podle analytičky Next Finance Markéty Šichtařové nic nevypovídají o výši bankovních poplatků u jednotlivých bank. "Výše výnosů z poplatků a provizí za rok 2006 u jednotlivých bank je dána počtem klientů jednotlivých bank a jejich skladbou. Jediné, co lze ze žebříčku vyčíst, je fakt, že Česká spořitelna si trvale drží přední místo coby banka pro drobné střadatele a obecně pro domácnosti. Klasický drobný střadatel, který nepožaduje úvěr, ale používá banku jen jako médium pro správu svých účtů, je typickým platičem poplatků a také klasickým klientem České spořitelny," uvedla Šichtařová.

Údaje jsou zavádějící také podle České spořitelny. "Většina čtenářů si představí pod tímto číslem poplatky zaplacené fyzickými osobami, nicméně tato částka obsahuje i poplatky od velkých firem a bank," upozornila Simona Můčková z tiskového oddělení banky. Připomněla také, že spořitelna spravuje největší počet aktivních účtů na domácím trhu.

Na nepřiměřené poplatky za bankovní služby si v minulosti stěžovala řada občanů. Lidem nejvíce vadí poplatky, u nichž přesně nevědí, za co je vynakládají, nebo ty, u nichž mají pocit, že za ně nic nedostávají. Jde například o poplatek za výběr platební kartou z bankomatu vlastní banky, za vedení běžného účtu či poplatek za položku.

Autor článku

 

Články ze sekce: Zpravodajství ČTK