CD přehrávače vytlačuje z trhu digitální hudba

28.09.2007 | , Financninoviny.cz
Zpravodajství ČTK


Praha 28. září (ČTK) - Klasické CD přehrávače, které byly poprvé uvedeny na trh před čtvrt stoletím, dostaly v poslední době silnou konkurenci v podobě digitální hudby. Nejvíce se nástup této nové hudební technologie projevil v prodeji přenosných discmanů, které před léty nahradily zastaralé kazetové walkmany a nyní je z trhu vytlačují moderní MP3 přehrávače.

Generální ředitel sítě elektroprodejen Electro World Jiří Klíčník řekl, že stále více Čechů nyní dává přednost hudbě v digitálním formátu, který lidem dovoluje skladovat velké množství hudby na malém a lehkém nosiči, pohodlně ji třídit a vytvářet si vlastní play-list třeba podle nálady. "Klasický CD přehrávač z trhu sice zatím nemizí, ale v oblasti přenosných audio přehrávačů jej neúprosně nahrazují přehrávače MP3. Novým trendem jsou také mobilní telefony spojené s přehrávačem MP3," uvedl.

Robert Stránský ze společnosti GfK Praha řekl, že prodej MP3 přehrávačů v loňském roce v Česku strmě vzrostl. "Meziročně o více než 200 procent v kusech. Je to určitě na úkor discmanů, kde jsme zaznamenali naopak pokles trhu o téměř 50 procent v kusech a ještě více v hodnotě," uvedl Stránský. Podobně hodnotí vývoj na trhu také Klíčník. "CD přehrávače činily letos v červenci 5,5 procenta z celkového prodeje přenosného audia. Z toho vyplývá, že lidé jednoznačně dávají přednost MP3 a MP4 přehrávačům, stejně jako mobilům s přehrávačem MP3," uvedl.

Poprvé se miska pomyslných vah překlonila na stranu MP3 přehrávačů v roce 2005. Tehdy Češi za tyto přístroje podle odhadů GfK utratili zhruba 375 milionů korun, zatímco za discmany to bylo o 45 milionů korun méně. "Loni se celkem prodalo MP3 přehrávačů, včetně kategorie přenosných digitálních videopřehrávačů, přes 450.000 kusů," podotkl Stránský.

V Česku se zároveň zvyšuje prodej digitální hudby. Tržby z jejího prodeje loni v tuzemsku díky novým internetovým obchodům vzrostly o 56,6 procenta na téměř 17 milionů korun. Naopak tržby z prodeje hudebních CD klesly o 12,6 procenta na 433,7 milionu korun při snížení prodeje o 4,9 procenta na 2,7 milionu CD.

Autor článku

 

Články ze sekce: Zpravodajství ČTK