Mýtné bude za první rok vyšší, než stát čekal; říjen byl rekordní

04.11.2007 | , Financninoviny.cz
Zpravodajství ČTK


Praha 4. listopadu (ČTK) - Předepsané mýtné na českých dálnicích bude za první rok provozu zřejmě až o miliardu vyšší, než očekává stát v rozpočtu fondu dopravy (SFDI). Shodují se na tom odborníci oslovení ČTK. Důvodem je podle nich nebývalý nárůst přepravy související s růstem ekonomiky. Nasvědčují tomu i čísla za říjen, kdy se poprvé za jeden měsíc vybralo přes půl miliardy korun.

Rozpočet fondu dopravy počítá s celkovým příjmem z mýtného ve výši 4,6 miliardy korun. Tuto částku ale předepsané mýtné dosáhlo za deset měsíců; do začátku listopadu zaplatili kamionoví dopravci téměř 4,7 miliardy korun. "Z hlediska SFDI můžeme vyjádřit spokojenost," řekl ředitel fondu Gustáv Slamečka, který celoroční výnos odhaduje na více než pět miliard.

Analytik společnosti Cyrrus Karel Potměšil předpokládá, že podobnou sumu jako v říjnu by mohli dopravci zaplatit i v listopadu a prosinci. Celoroční výnos by tak mohl být až 5,8 miliardy korun. "Ke konci roku ještě budou poměrně silné měsíce, přeci jenom před Vánoci se toho zboží vozí poměrně hodně," řekl Potměšil, podle kterého vyšší sumy z mýtného souvisejí mimo jiné s růstem ekonomiky. "Ekonomice se daří, daří se zahraničnímu obchodu, a s tím souvisí přeprava zboží," dodal Potměšil.

Děkan dopravní fakulty ČVUT Petr Moos odhaduje celoroční výnos z mýtného na více než 5,5 miliardy korun. "Na začátku roku jsem odhadoval tři miliardy, zaskočilo mě to, že je dvojnásobný počet registrovaných vozidel," poukázal Moos na fakt, že v systému je nyní registrováno zhruba 240.000 platících kamionů, přičemž začátkem roku stát počítal se 120.000.

Podle Moose se na zvýšených výběrech podepisuje celoevropská prosperita a také zvýšené investice v zemích východní Evropy. Pro ty slouží Česká republika jako tranzitní země. "Roste i Slovensko a ze západní Evropy to jde všechno přes nás," řekl Moos. Dalším důvodem je podle něj malá regulace kamionové dopravy v Česku a nízká mýtná sazba. V průměru kamiony platí 4,05 Kč za kilometr. V Rakousku je to 27 eurocentů (7,3 koruny), v Německu kolem 13 eurocentů (3,5 koruny); na Slovensku, které chce mýtné zavést od roku 2009, se počítá se sazbou 6,3 slovenské koruny (5,04 koruny).

Moos připomněl i další důvody nečekaného růstu kamionové přepravy. Kolem dálnic stále rostou obří logistická centra a v průmyslových zónách přibývá montoven nejrůznějších produktů. Některé firmy přitom materiál do výroby přesouvají přímo z kamionů, tzv. systém just in time, a šetří tím skladové prostory. "Takže část kamionů slouží bohužel v uvozovkách jako operativní sklady, s velikou lítostí to musíme říci," uvedl Moos.

Podle Potměšila odhady na začátku roku nepočítaly s tak výrazným růstem ekonomiky a podcenil se i význam Česka jako tranzitní země. Největším pesimistou byl v lednu náměstek ministra dopravy Jiří Hodač, který celkové výnosy tipoval na 2,4 miliardy. Při zemi ale zůstával i Erwin Toplak, člen představenstva firmy Kapsch, která systém vybudovala. Tvrdil, že výnos překročí tři miliardy.

Výše zmíněné sumy ale představuje hrubý výnos. Z celkové částky, kterou dopravci zaplatí, je třeba odečíst první splátku za systém a také poplatky za služby spojené z provozem systému. Celkem to dělá téměř dvě miliardy, které stát musí letos zaplatit firmě Kapsch. V kase SFDI by tak mohly po odečtení splátek zůstat téměř čtyři miliardy. To jsou například náklady na výstavbu zhruba 14 kilometrů nové dálnice.

Mýtné se v ČR vybírá zatím téměř na tisícovce kilometrů dálnic a rychlostních silnic. Povinnosti platit podléhají vozy vážící 12 tun a více. Od ledna 2009 začnou podle plánů MD platit i vozy od 3,5 tuny, tedy malé nákladní vozy. O rozšíření systému i na silnice nižších tříd rozhodne MD na základě studie, kterou si nechává nyní zpracovávat.

Zatím je jisté, že od ledna 2008 se systém rozšíří zhruba o 200 kilometrů na silnicích první třídy, kde se v budoucnu počítá s dálnicí. Ministerstvo dopravy Kapschi slíbilo všechny budoucí dálnice, stvrdit dohodu musí ještě dodatek ke smlouvě o mýtném. Jeho podpis se však neustále odkládá. Podle ředitele Kapsche Karla Feixe může mýto vynést v příštích deseti letech s přibývajícími dálnicemi až 100 miliard korun.

Vedle nárůstu kamionové dopravy se však po českých dálnicích prohání také stále více osobních aut a malých nákladních automobilů. Za dálniční známky jejich majitelé již utratili 2,1 miliardy korun, což je o šest procent více, než předpokládali úředníci SFDI při sestavování rozpočtu.

Autor článku

 

Články ze sekce: Zpravodajství ČTK