Škoda Transportation dodá do Petrohradu díly metra za 4,5 mld. Kč

04.11.2007 | , Financninoviny.cz
Zpravodajství ČTK


Plzeň/Praha 4. listopadu (ČTK) - Plzeňský výrobce kolejových vozidel Škoda Transportation (ŠT) dodá do ruského Petrohradu hlavní části 300 vozů metra za 4,5 miliardy korun. Jde o největší exportní kontrakt v této komoditě v historii firmy. Smlouvu na dodávky dílů pro prototypový šestivozový vlak a dohodu o vývojové a výrobní spolupráci dnes podepsali generální ředitel ŠT Tomáš Krsek s předsedou představenstva petrohradské ZAO Vagonmaš Sergejem Nikolajevičem Kijaškem. Přítomni byli petrohradská gubernátorka Valentina Ivanovna Matvijenková a premiér Mirek Topolánek.

"Dohodli jsme se na společném vývoji a výrobě nových moderních vlaků metra s asynchronním pohonem a moderním řízením. Na tomto projektu se budou podílet další české a ruské podniky," řekl ČTK Krsek. Obě firmy budou spolu vyvíjet, vyrábět a dodávat vlaky metra.

V roce 2008 postaví prototypovou soupravu, která bude zkoušena na jedné z linek v Petrohradu. Vlak se bude montovat ve Vagonmaši, elektrické pohony, podvozky a řízení dodá ŠT. V roce 2009 začne sériová výroba vlaků určených přednostně pro Petrohrad. "Pro potřeby modernizace jeho vozového parku je potřeba v nejbližším období urychleně dodat minimálně 300 vagonů metra," uvedl Krsek. Škoda bude z dodávek inkasovat 4,5 miliardy Kč. Hodnotu celého kontraktu firmy neuvedly.

Společně vyvinuté a vyrobené vlaky budou podle obou ředitelů určeny i pro další města v Evropě a zemí SNS, kde se připravuje rozsáhlé rozšíření a obnova zastaralého vozového parku.

ŠT, dceřiná firma Škody Holding, je významným středoevropským výrobcem tramvají, lokomotiv a příměstských vlakových jednotek. Dále rekonstruuje vozy metra; v Praze jezdí 54 souprav.

Skupina Škoda Holding měla za první pololetí provozní zisk 940 milionů korun a utržila 5,3 miliardy Kč, meziročně o 1,3 miliardy více. Vývoz tvořil 40 procent. Strojírny uspěly v poslední době v Rusku několikrát. V Kazani s elektrickou výzbrojí pro deset čtyřvozových souprav nového metra, které podnik dodával už s Vagonmašem a fungují od roku 2005.

Rusko a další země SNS, kde jezdí více než 2000 elektrických lokomotiv Škoda, vidí ŠH jako velmi perspektivní trh. "V energetice máme kontrakty Těreškovo, Kožuhovo a Sredneuralskaja a chceme rozvíjet dodávky kolejových vozidel," řekla mluvčí holdingu Radka Pistoriusová.

Dobře se rozvíjí spolupráce s MTrZ, moskevským výrobcem trolejbusů. Před čtyřmi lety vyvinuly prototyp středněpodlažního trolejbusu, místní dopravní podnik jich objednal devět. Do dalšího, už nízkopodlažního vozu, vyrábí Škoda elektrovýzbroj. "Strategií firmy je dodávat ji do karosérií významných výrobců. V Moskvě už jezdí takových vozů osm," uvedla mluvčí. Trolejbusy využívá v Rusku 97 měst. O rusko-české vozy se nyní zajímají Petrohrad a Kaliningrad.

Autor článku

 

Články ze sekce: Zpravodajství ČTK