Sněmovna podpořila nižší silniční daň pro nová auta

01.02.2008 | , Financninoviny.cz
Zpravodajství ČTK


Praha 1. února (ČTK) - Poslanecká sněmovna dnes v prvním čtení podpořila novelu zákona o silniční dani, která má kromě jiného stimulovat podnikatele k tomu, aby si pořizovali novější automobily s nižšími emisemi. Novela mění výpočet slevy ze základní sazby silniční daně. Ta má záviset na stáří vozu, a nikoli na emisní třídě Euro, jak je tomu nyní. Zákon rovněž rozšiřuje seznam aut s ekologickým pohonem, která daň nemusí platit vůbec.

"Navržený kvalitativně nový průběžný systém snížení sazeb daně, odvozený po dobu 72 měsíců od data první registrace, přispěje podle našeho názoru k větší obměně vozového parku a napomůže i konkurenční schopnosti českých autodopravců," řekl před poslanci ministr financí Miroslav Kalousek. Změna bude mít podle ministra dopad na příjmy fondu dopravy, a to v rozmezí mezi pěti a šesti miliardami korun.

Silniční daň se netýká úplně všech motoristů, ale odvádí se s určitými výjimkami za všechna vozidla určená k podnikání. Podnikatelé a firmy, kteří vlastní auta do tří let od registrace, zaplatí o 48 procent nižší daň než je základní sazba. Další tři roky bude sleva 40 procent.

Naopak za vozy uvedené do provozu před rokem 1990 budou jejich majitelé platit více než dosud. Dnes platí 15 procent nad základní sazbu, podle nového zákona by to mělo být 25 procent. Novela osvobozuje od daně nákladní auta do 12 tun, která jezdí na ekologicky šetrná paliva, například stlačený zemní plyn, nebo jezdí na hybridní pohon.

Sněmovna také propustila do závěrečného čtení novelu zákona o povinném ručení, která řidičům umožňuje, aby byli v budoucnu více chráněni proti odpovědnosti za vysoké škody. Také oběti dopravních nehod by měly snadněji získávat odškodné.

Sněmovní rozpočtový výbor k novele žádné usnesení nepřijal. Milan Urban (ČSSD), který byl zpravodajem k novele v rozpočtovém výboru, řekl, že šlo o důsledek sporu mezi koaličními a opozičními členy výboru. Spor se týkal řady vznesených pozměňovacích návrhů, se kterými koalice nesouhlasila a hájila vládní návrh. "A my jsme zcela nesouhlasili s tím vládním návrhem," podotkl.

Poslanec Pavel Hrnčíř (ODS) předložil pozměňovací návrh, který má omezit provoz nepojištěných vozidel. Pokud takové auto způsobí nehodu, platí se škoda z garančního fondu. Jen v roce 2006 činily škody hrazené z tohoto fondu 1,8 miliardy korun, zdůraznil. Vlastníci a provozovatelé nepojištěných aut by měli platit za každý den provozu takového vozidla příspěvek garančnímu fondu. Jeho stranický kolega Tomáš Kladívko navrhl, aby uložené pokuty, které řidiči nezaplatí na místě, vymáhali místo policie celníci.

Autor článku

 

Články ze sekce: Zpravodajství ČTK