Nízkonákladové aerolinie měly v Praze o pětinu více cestujících

04.02.2008 | , Financninoviny.cz
Zpravodajství ČTK


Praha 4. února (ČTK) - Stále více cestujících na pražském letišti využívá služeb nízkonákladových aerolinií; loni jejich počet narostl více než o pětinu na 2,8 milionu. Tržní podíl tzv. low-cost dopravců se v Praze zvýšil o 2,4 procentního bodu na 22,4 procenta, oznámila dnes mluvčí Letiště Praha Eva Krejčí. Celkem letiště loni odbavilo rekordních 12,4 milionu pasažérů.

O silném postavení nízkonákladových aerolinií svědčí i žebříček pěti největších dopravců na pražském letišti. V první pětce se umístily dvě, na třetím místě britský easyJet s 977.000 pasažéry a na čtvrtém slovenské SkyEurope s 599.000 přepravených cestujících. Druhé místo navíc obsadila česká firma Travel Service s 1,095.000 pasažéry, z čehož zhruba čtvrtina připadá na nízkonákladovou značku SmartWings.

Většina cestujících ale stále z Prahy či do ní létá s tradičními síťovými dopravci, kteří si drží třiašedesátiprocentní podíl na trhu; zbytek připadá na nepravidelné lety, tzv. chartery. Prvenství patří tradičně Českým aeroliniím, jejichž služeb loni na Ruzyni využilo 5,2 milionu pasažérů. Druhá mezi klasickými dopravci a pátá celkově je německá společnost Lufthansa, se kterou letělo 566.000 cestujících.

Nejvíce cestujících - 90 procent - létá na evropských linkách. Nejoblíbenější jsou lety do Británie nebo z ní (1,950.029) a Německa (1,127.128). Třetí místo patří Itálii (905.061), následuje Francie ( 803.794) a Španělsko ( 660.021). Na popularitě ale díky cestovním kancelářím nabývá i Afrika, především Egypt a Tunis, kde se počet cestujících zvýšil o téměř 15 procent.

Celkový počet pasažérů na pražském letišti roste každým rokem; od roku 2002 se zdvojnásobil. Letos by letiště mělo podle odhadů vedení odbavit přes 13 milionů cestujících. Podle velikosti se Praha řadí mezi středně velká evropská letiště, v žebříčku se pohybuje na přelomu třetí a čtvrté desítky v sousedství Hamburku, Helsinek nebo Lisabonu. V zemích, které vstoupily do EU v roce 2004, je ale největší.

Kromě lákání dalších pasažérů čeká letos letiště výrazná změna v majetkové struktuře. Dosavadní státní podnik se promění na akciovou společnost, které se chce stát do konce roku zbavit. Jakým způsobem se tak stane, bude jasné koncem března. Podle ekonomických analytiků je privatizace Letiště Praha jednou z největších investičních příležitostí v oboru; státu by mohla transakce vynést 80 miliard až 100 miliard korun.

Velký zájem investorů o letiště je dán i jeho hospodářskými výsledky. Za rok 2006 činil zisk jednu miliardu korun, v loňském prvním pololetí firma hospodařila se ziskem 654 milionů.

Autor článku

 

Články ze sekce: Zpravodajství ČTK