CzechTrade: Malé firmy mají chabé zkušenosti s exportem

10.02.2008 | , Financninoviny.cz
Zpravodajství ČTK


Praha 10. února (ČTK) - Malé a střední firmy stále mají jen chabé zkušenosti s exportem, přestože jejich připravenost na vývoz zboží se zlepšila. Polovina firem také není ochotna na úspěch svých exportních aktivit čekat déle než jeden rok. Vyplývá to z údajů, které pomocí internetového dotazníku zaměřeného na exportní připravenost firem shromáždila agentura na podporu obchodu CzechTrade.

Mluvčí CzechTrade Aleš Řiháček dnes řekl, že svoji připravenost na vývoz si pomocí dotazníku otestovalo 357 firem, z nichž více než polovinu tvořily podniky s nejvýše deseti pracovníky. Zhruba třetina firem uvedla, že s exportem má malou nebo žádnou zkušenost. Necelá polovina podniků míní, že nějaké zkušenosti s vývozem má a jen přibližně pětina firem považuje své exportní zkušenosti za značné.

"Z výsledků vyplynulo, že čeští začínající exportéři mají nedostatky především v neprovádění průzkumu trhu či podceňování marketingové komunikace," uvedl Řiháček. Naopak dobrých výsledků dosahovali respondenti v oblastech hodnocení konkurenceschopnosti produktu, ceny, kvality a disponibilních výrobních kapacit. "V tomto příznivém výsledku však může být obsažen značný prvek subjektivity vlastního hodnocení," upozornil Řiháček.

Hodnocené dotazníky exportní připravenosti podle něj signalizují určitý exportní potenciál malých a středních firem. "Důležitým výsledkem, který vyplynul z vyplněných dotazníků, je ochota podniků přizpůsobit jejich produkt a platební podmínky požadavkům a zvyklostem daného zahraničního trhu," uvedl Řiháček. Většina firem se také domnívá, že jejich produkt je dobře exportovatelný, není náročný na přepravní náklady a nevyžaduje zvláštní technickou podporu nebo servis.

Podle generálního ředitele CzechTrade Ivana Jukla firmy pomocí dotazníků získají důležité informace nutné k úspěšné expanzi na zahraniční trhy. "Jedná se spíše o pomocný nástroj, který nemá ambici hodnotit, zda je konkrétní firma na zahájení exportních aktivit dostatečně či nedostatečně připravena. Z dotazníku se klient dozví, jak je na export připraven v porovnání s ostatními firmami," podotkl Jukl.

Autor článku

 

Články ze sekce: Zpravodajství ČTK