ČSÚ: Tržby v maloobchodě loni vzrostly o 6,8 procenta

15.02.2008 | , Financninoviny.cz
Zpravodajství ČTK


Praha 15. února (ČTK) - Růst maloobchodních tržeb za celý loňský rok zrychlil ve stálých cenách na 6,8 procenta, což představuje nejlepší výsledek od roku 1997. Oznámil to dnes Český statistický úřad. V roce 2006 maloobchodní tržby vzrostly meziročně o 6,5 procenta. V letošním roce by podle analytiků měl růst maloobchodních prodejů v důsledku vyšší inflace i přísnější měnové politiky zpomalit na čtyři až pět procent.

"Po celý rok (2007) ani jednou nedošlo k meziročnímu poklesu tržeb. Rychleji rostly tržby v prvním pololetí než ve druhém, nejvyšší přírůstek 9,9 procent byl dosažen v únoru," uvedl ČSÚ.

Tržby za nepotravinářské zboží rostly v jednotlivých měsících loňského roku v rozmezí od 6,8 procenta do 13,5 procenta, celoroční průměr činil 9,6 procenta. Růst prodeje potravin se v průběhu roku postupně snižoval ze 4,5 procenta v 1. čtvrtletí až na 0,6 procenta ve 4. čtvrtletí. "Stagnace prodeje potravin v listopadu a jeho pokles v prosinci souvisely s růstem cen," uvedl ČSÚ.

V samotném prosinci sezónně očištěné tržby v maloobchodě bez motoristického segmentu meziměsíčně vzrostly reálně o 0,4 procenta a meziročně o 4,3 procenta, bez očištění o 3,4 procenta. Zpomalení růstu bylo ovlivněno především prodejem potravin. V motoristickém segmentu se sezónně očištěné tržby meziměsíčně zvýšily o 5,4 procenta, meziročně vzrostly o 11,7 procenta, bez očištění o 10,4 procenta. Za ubytování a stravování se zvýšily tržby jak sezónně očištěné (meziměsíčně o 1,3 procenta), tak neočištěné (meziročně o 3,3 procenta).

K celkovému růstu podle ČSÚ přispěly v prosinci nejvíce specializované prodejny ostatního nepotravinářského zboží, jako jsou knihy, psací potřeby, optické přístroje, sportovní potřeby, PC, hodinky, klenoty či hračky. Druhý a třetí největší podíl na růstu měly specializované prodejny elektroniky, elektrických přístrojů, nábytku a dalšího zboží pro domácnost a prodejny drogistického, farmaceutického a kosmetického zboží.

Nejrychleji rostly tržby podílově málo významného maloobchodu provozovaného prostřednictvím internetu nebo zásilkové služby. Nižší zájem spotřebitelů o nákupy potravin se loni v prosinci ještě prohloubil. Tržby klesly v prodejnách potravin specializovaných i nespecializovaných, a to o 3,6 procenta a 1, 7 procenta, a ve skupině podniků, kam patří obchodní řetězce, o 2,4 procenta.

Nejvíce loni v prosinci vzrostly ceny právě v prodejnách potravin. V specializovaných prodejnách s tímto sortimentem činil nárůst cen 12,9 procenta a v nespecializovaných 10,3 procenta. Ve stánkovém a ostatním prodeji provozovaném mimo prodejny se ceny zvýšily o 5,4 procenta, v nespecializovaných prodejnách s převahou nepotravinářského zboží o 3,6 procenta a v prodejnách drogistického, farmaceutického a kosmetického zboží o 0,4 procenta. Naopak v zásilkovém obchodě se ceny snížily o 1,4 procenta, v prodejnách ostatního nepotravinářského zboží o 1,3 procenta, u potřeb pro domácnost ceny klesly o 0,9 procenta, ceny použitého zboží o 0,8 procenta a v případě textilu a obuvi klesly ceny o 0,1 procenta.

Nejvíce se loni zvyšovaly tržby v podnicích s 50 až 99 zaměstnanci, a to o 8,4 procenta. Podniky s počtem 20 až 49 zaměstnanců vykázaly růst o šest procent, s 0 až 19 zaměstnanci o 5,2 procenta a se 100 a více zaměstnanci o 0,9 procenta.

Autor článku

 

Články ze sekce: Zpravodajství ČTK