Becherovka zdraží své i dovážené lihoviny

21.02.2008 | , Financninoviny.cz
Zpravodajství ČTK


Karlovy Vary 21. února (ČTK) - Likérka Jan Becher - Karlovarská Becherovka (JBKB) zdraží od března svůj nejznámější produkt, becherovku. Zvýší také ceny některých značek lihovin, které do České republiky dováží. Informovala o tom manažerka marketingu Eva Kotýnková. Už před JBKB oznámili letošní zdražení další dva velcí producenti alkoholu ze západních Čech, Stock Plzeň-Božkov nebo Bohemia Sekt Starý Plzenec.

Společnost JBKB zvedne ceny becherovky o pět procent. U vybraných importovaných značek zdraží o tři procenta. Kterých se to bude konkrétně týkat, ale nechtěla říci. Na domácí trh dováží třeba irskou whisky Jameson, skotskou whisky Ballantines's a kubánský rum Havana Club. Prodej dovážených nápojů tvoří přibližně deset procent celkového zisku Becherovky.

Cena, za níž JBKB becherovku prodává, se liší podle jednotlivých odběratelů a obchodních smluv, které s nimi likérka uzavřela, poznamenala Kotýnková. V obchodech lze nyní koupit nejprodávanější půllitrovou lahev becherovky v průměru mezi 150 až 180 korunami.

Karlovarská likérka naposledy zdražovala na podzim 2006. Současné zvýšení cen produktů pro odběratele ovlivnilo zejména celkové zvyšování všech nákladů. "Téměř rok a půl jsme drželi ceny na stejné úrovni. Vzhledem k současnému výraznému zdražení vstupů do výroby, energií, skla či kartonových obalů jsme ale již nuceni jít s cenou nahoru," uvedl generální ředitel JBKB David Haworth.

Likérka Jan Becher zvýšila v polovině svého finančního roku od července do prosince 2007 prodeje meziročně o 11 procent. Rostl především vývoz, a to o 17 procent. Prodej importovaných značek, například Beefeater nebo Jameson, se celkové zvýšil o 20,4 procenta. Průměrný roční objem výroby likéru Becherovka je kolem sedmi milionů litrů. V první polovině finančního roku 2007 až 2008 JBKB vyrobila a prodala přes čtyři miliony litrů.

Stock Plzeň-Božkov, jehož podíl na českém trhu lihovin se pohybuje kolem 35 procent, zdražil 21. ledna. V průměru je to o tři procenta u všech téměř 40 vlastních druhů. Důvodem zdražení je podle obchodního ředitele Richarda Švédy růst veškerých vstupů, ale také vyšší inflace. Ztráty, vzniklé růstem vstupů, nové ceny zdaleka nepokryjí. Zvýšily se ceny skleněných lahví, jichž je navíc nedostatek, bylin i papíru, uvedl.

Bohemia Sekt, největší český výrobce vína s podílem 75 procent na tuzemském trhu sektů, zdraží stejně jako JBKB od 1. března své výrobky různě, nejvíce o čtyři procenta. Sekty podraží o 3,5 procenta, nejvíce potom lihoviny o čtyři procenta, uvedl finanční ředitel Ondřej Beránek. Za hlavní důvody označil rostoucí ceny vína, energie, dopravy, papíru, lahví ale i hliníkových fólií.

Autor článku

 

Články ze sekce: Zpravodajství ČTK