AK: Polovinu vepřového masa z dovozu tvoří masný odpad

25.02.2008 | , Financninoviny.cz
Zpravodajství ČTK


Brno 25. února (ČTK) - Do České republiky se vloni dovezlo 130.000 tun vepřového masa za 6,7 miliardy korun. Před vstupem země do EU v roce 2003 to bylo přitom za 1,3 miliardy korun. Podle celních dokumentů tvoří téměř polovinu celkového dovozu masný odpad, který slouží jako surovina pro výrobu nekvalitních měkkých salámů nebo párků, řekl novinářům prezident Agrární komory Jan Veleba. Komora proto hodlá spolupracovat se zdravotníky a dovážené suroviny testovat v laboratořích.

"Vidíme přímou souvislost mezi pravidelnou konzumací nekvalitního červeného masa a například výskytem rakoviny tlustého střeva, u níž je Česká republika na předních příčkách mezi zeměmi celého světa. Zatímco u všech ostatních onemocnění se daří množství výskytu snižovat, u karcinomu tlustého střeva je tomu naopak," řekl Veleba.

Zahraniční potraviny tvoří podle Veleby stále větší zastoupení v českých obchodech, ačkoli jsou podle odborníků méně kvalitní než domácí. "Situace je alarmující, protože jejich podíl každoročně roste a během jednoho či dvou let se můžeme dostat ze současných 40 až na 50 procent, což zásadním způsobem může ohrožovat české výrobce," řekl Veleba. Agrární komora proto hodlá spotřebitele více informovat o kvalitách českých potravin, v lednu zahájila distribuci půl milionu informačních letáků.

Současný trend je podle zemědělců způsoben tlakem velkých obchodních řetězců, které diktují prodejní ceny potravin, a čeští výrobci jsou proto nuceni používat levné suroviny z dovozu. Mezi tuzemské producenty, kteří nemají vlastní jatka a u kterých je pravděpodobné, že nakupují maso ze zahraničí, Veleba zařadil například Maso Krásno, Hamé Babice, Kmotr nebo Beskydské a Krušnohorské uzeniny.

Zemědělci a potravinářské firmy uvažují o tom, že na nynější letákovou akci naváže další osvětová kampaň pomocí novinových inzerátů nebo letáků doručovaných do poštovních schránek. Podle Veleby bude ale záležet na finančních možnostech komor. "Nestačí jenom jednou vyrobit leták. Musí se to opakovat, aby se informace v lidech zafixovala," míní Veleba.

Naposledy rozdávali zemědělci letáky na podporu českých potravin loni v létě před některými hypermarkety Interspar. Protestovali tím proti tomu, že řetězec začátkem loňského března zastavil pro polovinu svých obchodů nákup masa od domácích chovatelů.

Autor článku

 

Články ze sekce: Zpravodajství ČTK