Případné pojištění proti výkyvům kurzu by bylo podle Slamečky nejlepším řešením. Za fixní kurz by se fond pouze vzdal případných výhod, pokud by koruna oslabila. "Nám ale nepřísluší hádat vývoj koruny," řekl Slamečka.
"A když naplánuji stavby za 130 miliard, tak je budu mít a nemusím jít za státním rozpočtem," doplnil. Má to ale háček. Fond se podle zákona pojistit nemůže. Slamečka proto navrhuje změnu zákona o fondu dopravy nebo, jako rychlejší variantu, technickou novelu formou tzv. přílepku k jinému zákonu. V úvahu připadá novela zákona o pozemních komunikacích, která se nyní připravuje.
Peníze z evropských fondů tečou do českých silnic prostřednictvím programu Doprava, který je největším českým operačním programem. Zatímco celková částka v eurech se nemění, při přepočtení na koruny se suma neustále snižuje. Fond přitom hospodaří výhradně v korunách.
Ještě nedávno se při kurzu 28 korun za euro hovořilo o více než 160 miliardách, nyní je podle Slamečky optimistická i varianta se 145 miliardami. To předpokládá, že se kurz zastaví na 25 korunách za jedno euro. Posilování koruny ale pokračuje. "Pokud bychom s tím nepracovali, tak by se na konci mohlo ukázat, že některé stavby potřebují dofinancovat z národních zdrojů," řekl Slamečka.
Fond chce proto podle vývoje kurzu program Doprava (OPD) přehodnocovat a je možné, že některé stavby budou omezeny, případně se sníží podíl evropských peněz či se budou zcela hradit z národních zdrojů. To by však znamenalo vyšší nároky na státní rozpočet.
Některé stavby zařazené do OPD započaly již loni, k samotnému proplácení peněz z evropských fondů však ještě nedošlo. Na loňský rok se přitom počítalo s částkou 5,5 miliardy korun. Ta se převedla na letošek, takže celkem by z unie mělo letos na dopravní projekty přitéci přes 30 miliard korun. Celkem fond letos bude hospodařit s prostředky přesahujícími 90 miliard.
Pokud by se podařilo změnit zákon tak, aby fond dopravy mohl obchodovat z produkty finančního trhu, dostal by Slamečka zelenou i pro svůj nápad sekuritizace, se kterým loni na jaře do fondu přišel. Sekuritizace znamená prodej budoucích příjmů SFDI na finančním trhu, čímž by fond pokryl své momentální potřeby.
Jak Slamečka dodal, není to však otázka následujících dvou let, neboť financování dopravních staveb je díky evropských fondům zatím zajištěno.