Student Agency chce provozovat dotované vlaky

28.02.2008 | , Financninoviny.cz
Zpravodajství ČTK


Praha 28. února (ČTK) - Dopravní společnost Student Agency chce v budoucnu provozovat vlaky dotované státem a kraji, a konkurovat tak Českým drahám v osobní dopravě. V diskusi při příležitosti Dne dopravy to řekl majitel firmy Radim Jančura. Jedním dechem kritizoval ministerstvo dopravy za to, že nevypisuje výběrová řízení na provoz rychlíků. MD kritiku odmítá.

Jančurův příspěvek vnesl vzruch do jinak klidně plynoucí diskuse. Majitel Student Agency vyčetl ministerstvu dopravy a Českým drahám, že brání vstupu konkurence na železnici. "Vyzývám ministra Řebíčka, aby začal vyhlašovat tendry," hřímal Jančura a jako příklad uvedl zavedení šesti nových expresů mezi Prahou a Brnem, které MD drahám platí.

Jančurovi také vadí, že České dráhy vlastní nádražní budovy a brání se pronajímání ploch konkurenci. Takový stav označil Jančura za protiústavní. "Naše společnost se snažila získat prodejní prostory na Hlavním nádraží v Praze, zřejmě to bude neúspěšné," řekl Jančura. Nelíbí se mu také, že stát ručí za půjčky pro ČD od kampeličky Eurofima.

Kromě dotovaných vlaků chce Student Agency provozovat na vlastní podnikatelské riziko žlutě natřený expres mezi Prahou a Ostravou, který by měl být na úrovni německých rychlovlaků ECE. Při své prezentaci srovnával Jančura na obrázcích svůj budoucí vlak se současnými spoji Českých drah. Rozdíl byl především u záběrů toalet.

"Naše vlaky, ať jsou jakékoliv, tak jezdí. Na obrázku ještě nikdo nikam nedojel," kontrovala šéfka osobní dopravy Českých drah Luďka Hnulíková. Dodala, že nemá nic proti volné soutěži na železnici, především v krajské dopravě. Podle ní se alespoň ukáže, kdo dokáže jezdit efektivněji.

Jiří Nálevka, který má na starosti na ministerstvu veřejnou dopravy, odmítl Jančurovu kritiku ohledně tendrů. Podle něj ministerstvu žádný předpis nepřikazuje vypisovat tendry na provoz rychlíků. Celostátní síťovou dopravu podle něj není schopný provozovat nikdo jiný než České dráhy. Ty na provoz vlaků dostávají od státu i krajů ročně zhruba osm miliard korun.

Autor článku

 

Články ze sekce: Zpravodajství ČTK