RPR: Billboard se Schwarzenbergem porušuje etický kodex reklamy

11.03.2008 | , Financninoviny.cz
Zpravodajství ČTK


Praha 11. března (ČTK) - Reklama na energetický nápoj, v níž výrobce použil fotografii zdánlivě podřimujícího ministra zahraničí Karla Schwarzenberga, podle arbitrážní komise Rady pro reklamu porušuje některá ustanovení etického Kodexu reklamy. ČTK to dnes sdělili zástupci rady s tím, že výrobce i média žádají, aby tuto reklamní kampaň "obratem ukončili". Billboard s textem "Vydržíte déle" zachycuje ministra během nedávné volby prezidenta republiky. Vyjádření společnosti Tecfood, která nápoj vyrábí, ČTK shání.

"Arbitrážní komise konstatovala, že předmětná reklamní kampaň porušuje kodex tím, že nepřípustně využívá autority v komerční komunikaci," uvádí se v prohlášení, které podepsali prezident rady Radek Pokorný a výkonný ředitel rady Ladislav Šťastný.

Reklama podle arbitrážní komise také poškozuje dobré jméno reklamy, protože Schwarzenbergovu autoritu navíc využívá bez jejího souhlasu. "Fakt, že zobrazený člen vlády k takovémuto kroku souhlas nedal, podtrhuje záměr šiřitele postupovat ve svých reklamních aktivitách v rozporu s etickou samoregulací prosazovanou Radou pro reklamu," míní rada.

Rada se ve svém prohlášení mimo jiné odvolává na bod kodexu reklamy, podle kterého "reklama nesmí ke svému působení využívat nositele veřejné autority, i když by oni sami se svým úplatným či bezúplatným působením v reklamě souhlasili".

Reklama podle kodexu musí být také "slušná, čestná a pravdivá a musí být vytvářena s vědomím odpovědnosti vůči spotřebiteli i společnosti", a také že "žádná reklama nesmí v zásadě ohrožovat dobré jméno reklamy jako takové, či snižovat důvěru v reklamu jako službu spotřebitelům".

Ministerstvo zahraničí již dříve uvedlo, že považuje reklamu za klamavou. "Pan ministr nespí, ale přemýšlí," řekla již dříve ČTK mluvčí ministerstva Zuzana Opletalová poté, co se billboardy objevily na veřejnosti. Sám ministr přitom po prezidentské volbě řekl, že u projevu obou kandidátů ve Španělském sále Pražského hradu "s úctou usnul". Mezi novináři i politiky se již delší dobu hovoří o ministrově schopnosti "podřimovat", ale zároveň sledovat vše, co se kolem něj děje.

Rada pro reklamu je profesní nestátní neziskovou organizací, která nemůže udělovat finanční pokuty či jiné sankce. Rada vydává pouze rozhodnutí, která mají formu doporučení. Arbitrážní komise může rozhodnout, že dotyčná reklama je závadná například proto, že je srovnávací, klamavá, zavádějící nebo neetická, popřípadě že porušovala jiná pravidla pro reklamu.

Autor článku

 

Články ze sekce: Zpravodajství ČTK