Nový finanční arbitr chce rozšířit své kompetence

11.03.2008 | , Financninoviny.cz
Zpravodajství ČTK


Praha 11. března (ČTK) - Působnost finančního arbitra, který v současnosti řeší spory mezi bankami a klienty ohledně převodu peněz nebo transakcí platebními kartami, by se do budoucna měla rozšířit. Finanční arbitr František Klufa to na dnešním setkání s novináři označil za jeden ze svých hlavních cílů. Arbitr by se tak mohl do budoucna zabývat například spotřebitelskými úvěry, hypotékami nebo spory v pojišťovnictví.

Klufa nahradil 2. ledna ve funkci předchozího arbitra Otakara Schlossbergera, kterému o den dříve skončilo pětileté funkční období.

Loni finanční arbitr řešil 97 sporů mezi bankou a klientem. "Ročně nemůžeme kvůli našim omezeným pravomocem řešit třetinu případů. Ty se totiž týkají třeba pojišťoven nebo poplatků bank," uvedl Klufa. Podle něj by ovšem neměl vzniknout nový superúřad s rozpočtem 100 milionů korun a stovkou zaměstnanců tak, jak byl plánován zhruba před dvěma lety. "Počítám s rozšířením současných šesti zaměstnanců na dvojnásobek a s rozpočetem ve výši 2,5 násobku současného," uvedl. Rozpočet finančního arbitra se pohybuje kolem deseti milionů korun ročně.

O rozšíření pravomoci finančního arbitra na celý finanční trh uvažovalo ministerstvo financí již před zhruba dvěma roky v souvislosti se snahou ministerstva regulovat bankovní sektor. Tehdy se uvažovalo právě o vzniku nového velkého úřadu a transformaci finančního arbitra na finančního ombudsmana.

Nutné bude podle Klufy rovněž změnit systém financování úřadu finančního arbitra, který je nyní placen z rozpočtu České národní banky. "Evropská komise nás za to kritizuje již delší dobu. Finanční arbitr je volen poslaneckou sněmovnou, ale placen z rozpočtu ČNB," upozornil.

O návrzích by měla diskutovat podle Klufy vznikající pracovní skupina při ministerstvu financí. "Do roku 2010 bychom byli rádi, aby bylo jasno, jak se naše pravomoci rozšíří a jak se změní financování," uvedl. Záleží však také záleží na rychlosti schvalování zákonů.

Arbitr zahajuje řízení na návrh klienta finanční instituce, a to v případě neoprávněných bezhotovostních převodů nebo plateb kartami. Návrh klient může podat písemně formou dopisu, elektronicky na formuláři vypracovaném arbitrem nebo faxem. Řízení před arbitrem je zdarma, každý účastník nese jeho náklady sám.

Některé banky mají pro řešení stížností svých klientů vlastní ombudsmany. Kromě toho mají spotřebitelé možnost řešit své spory s finančními institucemi v běžném soudním nebo rozhodčím řízení.

Autor článku

 

Články ze sekce: Zpravodajství ČTK