Družstevní prodejny investují do sjednocení vizáže 70 mil. Kč

13.03.2008 | , Financninoviny.cz
Zpravodajství ČTK


Praha 13. března (ČTK) - České družstevní obchody sdružené pod názvy Jednota, Konzum a Coop investují více než 70 milionů korun do sjednocení vzhledu zhruba tří tisícovek družstevních prodejen, které ponesou společnou značku Coop. Spotřební družstva kromě jednotné vizáže plánují i společnou propagaci. Družstevní síti Coop loni loni navzdory pokračující expanzi nadnárodních obchodních řetězců vzrostl obrat meziročně o jednu miliardu korun na 27,2 miliardy korun

Předseda Svazu českých a moravských spotřebních družstev Zdeněk Juračka novinářům řekl, že změna značky prodejen byla zahájena v závěru loňského roku a do letošního podzimu by měla mít jednotnou vizáž většina ze tří tisícovek družstevních prodejen.

"Sjednocení vzhledu našich prodejen bude stát více než 70 milionů korun, přičemž na každou ze zhruba 2500 prodejen svaz ze svého účelového fondu uvolní 25.000 korun," uvedl Juračka. Dodal, že budou i nadále zachovány regionální názvy, jako je Jednota či Konzum, které budou na průčelích prodejen připojeny za Coop.

Družstevní obchody chtějí také rozšířit portfolio výrobků prodávaných pod vlastní značkou Coop; těch nyní nabízejí zhruba sedm stovek. Například loni se prodej 700 druhů privátních značek na celkovém obratu družstevních prodejen podílel zhruba devíti procenty. Spotřební družstva nyní chtějí zvýšit počet privátních značek na 750 a jejich podíl na obratu by měl vzrůst na 15 procent.

Spotřební družstva se tímto způsobem připravují na plánovanou expanzi obchodních řetězců do menších měst, v nichž družstevní prodejny dosud soupeřily pouze s diskontními prodejnami. "Je to obrana proti invazi zahraničních obchodních řetězců," uvedl Juračka.

Do malých měst mají namířeno například společnosti Tesco či Kaufland, které zde chtějí stavět menší prodejny. V Česku navíc brzy zahájí expanzi polský obchodní řetězec Žabka patřící investiční skupině Penta, který chce ještě letos otevřít prvních několik desítek malých samoobsluh.

Zhruba šest desítek spotřebních družstev v Česku provozuje pět typů obchodních řetězců, které zahrnují diskontní prodejny, supermarkety i hypermarkety. Pokud by více než tři tisíce družstevních prodejen měly jednoho vlastníka, tak by jim na loňském žebříčku deseti největších obchodníků patřilo s obratem přes 27 miliard korun šesté místo.

Deseti největším obchodním řetězcům v roce 2007 podle předběžných výsledků sestavených společností Incoma Research a časopisem Moderní obchod vzrostly tržby meziročně o 31,3 miliardy korun na rekordních 289,1 miliardy korun.

Autor článku

 

Články ze sekce: Zpravodajství ČTK