Europoslanci odsouhlasili srovnání daňových sazeb benzinu a nafty

13.03.2008 | , Financninoviny.cz
Zpravodajství ČTK


Brusel 13. března (zpravodaj ČTK) - Evropský parlament odsouhlasil srovnání minimální sazby spotřební daně z benzinu a nafty. Toto opatření by mělo zabránit tomu, aby především provozovatelé nákladní dopravy přestaly provozovat takzvanou tankovací turistiku, která je nyní díky velkým rozdílům v cenách paliva v některých evropských zemích běžná. Návrh nicméně musí schválit členské státy, zákonodárci mají pouze konzultační roli. Česka by se srovnání daňových sazeb nemělo výrazněji dotknout.

Náklady dopravců tvoří z 20 až 30 procent nákupy paliva, proto jsou řidiči nákladních aut často i za cenu velkých objížděk ochotni cestovat tam, kde je palivo levnější. Ceny nafty by však neměly začít růst okamžitě. Spotřební daň by se měla zvyšovat v několika krocích.

Současná sazba činí u nafty 302 eur na 1000 litrů, zatímco u benzinu je to 359 eur na 1000 litrů. Evropská komise před časem navrhla, aby u nafty minimální sazba vzrostla na 380 eur na 1000 litrů do roku 2014. Parlament naopak navrhuje, aby sazba u nafty vzrostla na 359 eur do roku 2015 a dorovnala tak současnou sazbu u benzinu.

České republiky by se navrhovaná změna zřejmě nedotkla. Současná sazba spotřební daně z nafty je totiž 9950 korun za 1000 litrů, což odpovídá přibližně 398 eurům. S touto výší sazby je tedy Česko nad evropským minimem nejen pro naftu, ale i pro benzin. Z naturalu se platí daň ze spotřeby 11.840 korun na 1000 litrů, což odpovídá více než 470 eurům.

Zatím ale není definitivní, že se minimální sazby spotřební daně srovnají, nebo vzroste jen sazba u nafty. Jako v dalších daňových otázkách totiž musí s návrhem souhlasit všech 27 členských států Evropské unie. Některé země by totiž mohly na návrhu prodělat. Ze studie Evropské komise totiž vyplývá, že jen Německo ročně přichází zhruba o dvě miliardy eur (asi 50 miliard korun), protože řidiči si raději zajedou natankovat do Česka nebo Polska.

Jistotou úspěchu si není jistý ani tvůrce návrhu Evropské komise eurokomisař Lászlo Kovács. Podle něj je ale na přijetí ekologicky zaměřených opatření vhodná doba. V současnosti je v EU totiž jedním z hlavních témat boj s klimatickými změnami. Snížení emisí díky omezení tankovací turistiky by tak mohlo v této příznivé atmosféře získat podporu.

Rozdíl ve spotřebních daní mezi jednotlivými zeměmi je propastný. Zatímco v Polsku činí daň u nafty 290 eur na 1000 litrů, v Německu je to zhruba 485 eur.

Autor článku

 

Články ze sekce: Zpravodajství ČTK