Průzkum: Obliba privátních značek loni v ČR opět vzrostla

31.03.2009 | , Financninoviny.cz
Zpravodajství ČTK


Praha 31. března (ČTK) - Obliba privátních značek obchodních řetězců v Česku roste a loni jejich podíl na celkových výdajích domácností za rychloobrátkové zboží meziročně vzrostl o 8,3 procenta na 19,5 procenta. Vyplývá to z průzkumu společnosti GfK Praha, který zveřejnil časopis Regal. Obchodníci prodávají privátní značky pod vlastním názvem a levněji než značkové zboží.

Privátní značky mají největší zastoupení v potravinářských kategoriích, kde jejich podíl na celkových výdajích domácností loni meziročně vzrostl o 6,5 procenta na 23,8 procenta. Nejvíce se zvýšil prodej privátních značek kosmetických výrobků, jejichž podíl ve srovnání s rokem 2007 posílil o 26 procent na 10,6 procenta. Nejmenší nárůst naopak zaznamenaly nápoje, a to o 0,8 procenta na 14 procent.

Obchodní řetězce letos dále rozšíří nabídku privátních značek. Odborníci totiž očekávají, že poptávka po levnějších privátních výrobcích kvůli obavám Čechů z hospodářské krize ještě zesílí.

Například Ahold, který v Česku provozuje tři stovky supermarketů Albert a hypermarketů Hypernova, letos podle svého mluvčího Libora Kytýra hodlá na pulty svých obchodů umístit 1000 nových výrobků prodávaných pod privátní značkou. Výrazně nabídku privátních výrobků Ahold rozšířil již v roce 2008.

Obchodní řetězec Tesco nyní nabízí 648 výrobků značky Tesco výhodný nákup a 1897 výrobků Tesco Standard. "Jejich počet meziročně roste přibližně o třetinu. Jen loni přibylo v nabídce celkem 749 položek obou značek. Tesco Výhodný nákup a Tesco Standard tak nyní tvoří téměř 25 procent celkového sortimentu potravin v našich obchodech," uvedla mluvčí Tesco Stores ČR Eva Karasová.

ČR zatím zaostává za západní Evropou, kde je obliba privátních značek vyšší. Obchodníci si přesto rostoucí zájem Čechů o privátní výrobky pochvalují. "Třetinu ze stovky nejprodávanějšího zboží v obchodním řetězci Tesco tvoří maloobchodní značky," podotkla Karasová. Nejvíce lidé podle Kytýra nakupují privátní potraviny, minerální vody, džusy či limonády. "Z čerstvých potravin jednoznačně vede maso a ryby," uvedl Kytýr.

Privátní značky obchodních řetězců podle loňského průzkumu pravidelně nakupuje více než polovina Čechů. Je to ale méně než například v Maďarsku či na Slovensku. Obchodní řetězce zpočátku pod vlastní značkou nabízely převážně zboží nižší kvality, ale za nízkou cenu. Kvůli rostoucí oblibě tohoto zboží začaly pod vlastní značkou prodávat nejen potraviny a nápoje, ale i domácí spotřebiče, drogistické výrobky či sportovní potřeby.

Autor článku

 

Články ze sekce: Zpravodajství ČTK