DPP: Na trase D metra by mohly jezdit různě dlouhé soupravy

06.05.2009 | , Financninoviny.cz
Zpravodajství ČTK


Praha 6. května (ČTK) - Na plánované trase D pražského metra by mohly jezdit soupravy, jejichž délku bude možné podle aktuálního vytížení během dne upravit. Ve špičce by měla souprava plný počet vagónů, dopoledne nebo večer by jezdily třeba jen dva až tři vagony, řekl dnes novinářům ředitel pražského dopravního podniku Martin Dvořák. Na linkách A, B a C to současná technologie neumožňuje.

Trasa metra D by se podle radního pro dopravu Radovana Šteinera (ODS) mohla začít stavět do dvou let, město ale dosud nevyřešilo, jak bude výstavbu financovat.

Na trase D by mělo podle Šteinera jezdit takzvané lehké metro, jehož provoz je levnější než provoz současného metra, které je označováno jako "těžké". Lehké metro umožní bezobslužný provoz, kdy soupravu nebude řídit strojvedoucí, ale bude ovládána z centrálního dispečinku.

Tato technologie umožní podle Dvořáka i odpojování vagonů během dne. "Díky tomu by tam nemuselo být pásmování. Lepší než pásmování je držet kratší interval a jezdit místo pěti vagónů se dvěma," poznamenal Dvořák. Pásmový provoz v současnosti funguje na trase C, do stanic Střížkov, Prosek a Letňany zajíždí v pracovní dny jen každá druhá souprava.

Ještě letos chce město začít stavět prodloužení trasy A ze stanice Dejvická do Motola. Podle Šteinera by mezi zahájením stavby prodloužení trasy A a začátkem stavby trasy D měl uplynout zhruba rok. Město nyní pracuje na úpravách územního plánu. "Na to naváže dokumentace pro územní rozhodnutí, které by mohlo být do roka," odhaduje Šteiner.

Podle Dvořáka by se tedy první etapa trasy D, která bude zahrnovat deset stanic z Písnice až na náměstí Republiky, mohla začít stavět do dvou let. "Nechceme s přípravou ztrácet čas. Paralelně ale musí město rozhodnout, jak se bude stavba financovat," uvedl ředitel dopravního podniku. Podle něj by měla rada města projednat takový materiál do letošních letních prázdnin.

Nová trasa metra by měla být dlouhá téměř 11 kilometrů, podnik předběžně odhaduje náklady na 30 miliard až 35 miliard korun. Do roku 2015 by mělo být vybudováno metro mezi Pankrácí a Novými Dvory. Stavba bude poté pokračovat z Nových Dvorů do Písnice. Při třetí fázi podnik prodlouží metro z Pankráce na náměstí Míru. Dopravní podnik počítá s klasickou podzemní stavbou metra.

Praha při výstavbě metra s výjimkou prodloužení trasy A do Motola nedosáhne na evropské dotace. Hlavní město proto zvažuje, že by stavbu nové trasy D financovalo prostřednictvím partnerství veřejného a soukromého sektoru (PPP), z vlastního rozpočtu totiž není schopné tak náročnou stavbu zaplatit. Pokud by se Praha rozhodla spolupracovat se soukromými společnostmi, začala by náklady na stavbu splácet až po dokončení metra. Soukromá firma by se starala o provoz trasy, mimo splátek by měla i podíl z jízdného.

Autor článku

 

Články ze sekce: Zpravodajství ČTK