Průzkum: Výdaje na reklamu v ČR letos o 15 až 20 pct. nižší

07.07.2009 | , Financninoviny.cz
Zpravodajství ČTK


Praha 7. července (ČTK) - Výdaje na reklamu v České republice letos vykazují meziroční pokles o 15 až 20 procent. Důvodem je ekonomická krize. Uvedl to dnes Petr Majerik ze společnosti ZenithOptimedia Prague (ZOP). Celosvětový pokles činí 8,5 procenta, dodal.

"Pokles kopíruje negativní vývoj HDP a díky předchozímu vysokému tempu růstu a nadprůměrné inflaci cen za reklamní prostor v uplynulých letech je v ČR vyšší, než ve zbytku světa," uvedl Majerik.

Letošní pokles v Česku však některé studie popisují ještě dramatičtěji. Podle prognóz společnosti OMD se reklamní výdaje včetně venkovní reklamy letos sníží o 21,9 procenta na 22,43 miliardy korun. Pokles reklamy se podle mnohých průzkumů a statistik vyhne pouze internetu. I zde ovšem krize zanechá svou stopu. Zatímco v předchozích dvou letech rostly výdaje na internetovou reklamu o víc než pětinu, letos se podle prognózy OMD zvednou "jen" o 10,8 procenta z loňských 3,4 miliardy korun. Podle Sdružení pro internetovou reklamu se ale reklamní výdaje na internetu letos zvýší zhruba o deset procent z loňských pěti miliard korun.

Krize reklamního businessu se z části podepsala na zániku některých médií. To se týká například měsíčníku pro mladé ženy Yellow, který vyjde naposledy tuto středu. Kvůli slabému zájmu inzerentů se jej jeho vydavatel Hachette Filipacchi 2000 rozhodl zastavit. Totéž vydavatelství zastavilo měsíčník Premiere, který čtenářům přinášel informace o filmech. Poslední číslo vyšlo na začátku června a nyní vychází jen v internetové podobě. Vydavatelství Burda Praha kvůli poklesu nákladu a inzerce zastavilo vydávání časopisu Šťastný Jim.

Krize reklamního a mediálního trhu však podle informací ZOP pozvolna ustupuje. "Pro rok 2010 se očekává pozvolné zotavování. Růst ve všech částech světa nastane v roce 2011," uvedl Majerik. Podle studie společnosti PricewaterhouseCoopers (PwC) poroste také český zábavní a mediální trh, a to díky rostoucím příjmům z reklamy, většímu přístupu k internetu a digitalizaci médií. V příštích pěti letech by tak měl být podle PwC tento růst tříprocentní.

Autor článku

 

Články ze sekce: Zpravodajství ČTK