Obchodníci s napětím očekávají, zda vánoční tržby poznamená krize

18.10.2009 | , Financninoviny.cz
Zpravodajství ČTK


Praha 18. října (ČTK) - Obchodníci doma i v cizině netrpělivě očekávají, zda budou letos spotřebitelé kvůli hospodářské krizi v předvánočním období méně utrácet, anebo se pustí do vánočního nakupování s takovou vervou jako v předchozích letech. Vánoce jsou totiž pro obchodníky nejsilnějším prodejním obdobím v roce a už loni je nepříznivě poznamenala nastupující globální ekonomická krize. Z výsledku letošních předvánočních prodejů bude patrné, zda je již ekonomika zasažená hlubokou recesí z nejhoršího venku.

Spíše pesimistické odhady mají zatím obchodníci i odborníci ve Spojených státech, které se potýkají s rychle rostoucí nezaměstnaností. Už loni byly vánoční tržby nejhorší od roku 1967, odkdy se předvánoční prodeje sledují. Například Národní maloobchodní federace (NRF) předpokládá, že maloobchodní prodeje v USA budou v listopadu a prosinci ještě o jedno procento horší než loni. "Ostrý obrat v náladě spotřebitelů podle nás nenastane, dokud nebudou míra nezaměstnanosti a příjmy vypadat mnohem lépe," řekla hlavní ekonomka federace Rosalinda Wellsová.

Loni prodeje před Vánoci v USA oproti předchozímu roku podle NRF klesly zhruba o 3,4 procenta na 441,97 miliardy dolarů. V případě obchodů, které prodávají oděvy anebo luxusní zboží, ale situace byla mnohem horší, když výjimkou nebyly dvojciferné propady.

Jiné odhady jsou ale o něco příznivější. Útraty Američanů za vánoční dárky podle nich letos budou stagnovat. Deník New York Times k tomu poznamenal, že takové předpovědi obchodníci slyší s úlevou. Podle nich by stejné prodeje jako loni znamenaly, že se věci přestaly zhoršovat. "Odpovídá to 'novému normálu', ve kterém se nacházíme," podotkl James Russo z analytické společnosti Nielsen Company.

Také mezi francouzskými obchodníky panují s blížícími se Vánoci již několikátý rok po sobě obavy, že krize a nižší koupěschopnost domácností povede k jejich vyšší šetřivosti. Očekávaný prudký nárůst nezaměstnanosti a počtu bankrotů předlužených domácností jim může tentokrát dát za pravdu. Předvánoční výzkumy každý rok naznačují, že Francouzi budou šetřit víc než o rok dříve. Údaje o počtu bankovních příkazů vždycky ale ukážou, že svoje předsevzetí nedodrží.

V Rusku se zatím serióznější odhady vánočních útrat dosud neobjevily; vzhledem k pravoslavnému kalendáři jsou tyto svátky oproti Evropě o dva týdny posunuty, hlavní příležitostí k obdarovávání blízkých a pořádání oslav představuje Nový rok. Každopádně však Rusko nyní prožívá nejhorší hospodářské potíže za posledních deset let, a to už přimělo Rusy k tomu, že méně utrácejí a více šetří na horší časy, jak svědčí i statistická data o ztenčujících se příjmech domácností a klesajícím obratu v maloobchodu. Jen v srpnu se obrat meziročně propadl skoro o desetinu.

Na druhé straně ruská mentalita velí si svátky pořádně užít a dopady krize jsou více cítit v chudých regionech než v bohaté Moskvě či Petrohradu. Nutno dodat, že rozmařilé firemní večírky, tradičně provázející ruský Silvestr, začaly vycházet z módy už loni.

Nervozita panuje rovněž mezi českými obchodníky. Pětina Čechů totiž letos kvůli krizi plánuje skromnější Vánoce než loni, šetřit chtějí lidé hlavně na dárcích. Průměrná plánovaná útrata za vánoční dárky na člena domácností podle průzkumu společnosti Unilever klesla z loňských 3667 korun na 3106 korun. Na druhou stranu na jídle pro vánoční stůl prý Češi šetřit nehodlají.

Češi by na druhou stranu při letošních vánočních nákupech mohli ušetřit, protože například ceny spotřební elektroniky či potravin určených pro vánoční stůl ve srovnání s loňskem klesly, a to až o desítky procent. Obchodníci letos navíc připravují speciální cenové nabídky, aby Čechy v době hospodářské krize přiměli k útratám.

Trend z posledních let naznačuje, že spotřebitelé, kteří si v nejhorším jen utahují opasky, místo citelně menších útrat budou ještě více nakupovat v internetových obchodech, a to na úkor těch kamenných. Například Francouzi loni za vánoční dárky a oslavy podle odhadů ekonomického deníku Les Echos v průměru 548 eur, z toho v internetových obchodech 226 eur. Oproti roku 2007 tak vydali při on-line nákupech o deset eur více. CD a DVD nosiče tvořily 27 procent nákupů, knihy 21 procent a hračky necelých 17 procent.

Autor článku

 

Články ze sekce: Zpravodajství ČTK