Firmy příští rok plánují podobné výdaje na reklamu jako letos

11.12.2009 | , Financninoviny.cz
Zpravodajství ČTK


Praha 11. prosince (ČTK) - Řada velkých domácích firem v příštím roce navzdory pokračujícímu ekonomickému útlumu zachová výdaje na reklamu na letošní úrovni. Podniky, které se ke krácení rozpočtu odhodlaly, uvádějí, že prostředky na marketing ponechají v rozumné míře. Vyplývá to z ankety ČTK mezi desítkami tuzemských společností. Letošní výdaje na propagaci byly ovšem podle odborníků z oboru proti dřívějšku nižší o desítky procent.

Žádné zásadní omezení výdajů na propagaci v příštím roce neplánuje mladoboleslavská automobilka Škoda Auto. "Každý náš nový produkt potřebuje odpovídající reklamu, takže se řídíme především tím a na tom nebudeme nic měnit," řekl ČTK mluvčí firmy Jaroslav Černý. Stejnou výši výdajů na propagaci jako letos chystá také ocelářská společnost Evraz Vítkovice Steel. "I když nyní zaznamenáváme mírné zlepšení v oblasti poptávky po našich výrobcích oproti situaci z počátku tohoto roku, zůstáváme nohama na pevné zemi," upřesnil mluvčí firmy Jaromír Krišica.

Strojírenská skupina Vítkovice Machinery Group má na propagaci a reklamu připravený rozpočet, který vychází z celoročního plánu akcí a reklamních aktivit na rok 2010. Ani ona konkrétní sumu zveřejnit nechce. "Jedním z důležitých počinů skupiny je generální partnerství prezentace České republiky na výstavě Expo 2010 v Šanghaji," poznamenala mluvčí skupiny Eva Kijonková.

Například v Karlovarském kraji se většina firem snažila minimalizovat náklady na reklamu a marketing už letos. V tomto úsporném trendu pak hodlají pokračovat i v roce 2010. Zhruba stejný objem peněz na reklamu jako letos zřejmě zachovají Karlovarské minerální vody (KMV), výdaje se ale budou odvíjet i od dosažených hospodářských výsledků. Další společnost v regionu, chemička Hexion Specialty Chemicals v Sokolově peníze na reklamu redukovala už v letošním roce a mimo jiné zrušila místo manažera vnějších vztahů.

Významnější změny neplánuje ani developerská společnost Central Group, která letos na základě předběžných výsledků utratila za marketing zhruba 78 milionů Kč.

Trend poklesu reklamní aktivity letos pociťují především reklamní agentury a média, potvrzují odborníci z těchto odvětví. Podle odhadů mediální agentury OMD se objem inzertních příjmů za celý letošní rok propadne o 25,1 procenta, což znamená, že zadavatelé reklamy letos investují 18,5 miliardy korun. Podle prezidenta Asociace českých reklamních agentur (AČRA) Pavla Brabce by měly tento propad zmírnit Vánoce, a to až na 15 procent. V příštím roce pak Brabec očekává mírný nárůst. Podobně vnímá blízkou budoucnost i společnost ZenithOptimedia. V Česku firma předpokládá pro příští rok navýšení reklamních investic o dvě až tři procenta.

Letošní propad v zadávání reklamy pocítila například Česká televize. "Není ještě účetně uzavřený rok 2009. Kvalifikované odhady zatím říkají, že u klasické reklamy to bude (příjem) 550 milionů korun, u sponzoringu budou výnosy kolem 200 milionů korun. Jedná se o pokles proti roku 2008 u reklamy o 30 procent u sponzoringu o 26 procent," uvedl obchodní ředitel ČT Robert Kvapil. Podle něj všechny informace zatím svědčí o dominantním vlivu krize, kdy investice do reklamních produktů zrušilo či dramaticky omezilo 80 procent hlavních inzerentů.

Podobné starosti s poklesem reklamy má společnost CME, která vlastní mimo jiné českou komerční televizní stanici Nova. "Výdaje do reklamy klesly o 30 procent oproti roku 2008. Jsme přesvědčeni, že trhy dosáhly dna," uvedl před časem generální ředitel společnosti CME Adrian Sarbu. Televize zareagovala na meziroční ztrátu zlevněním cen za reklamu. Zatímco letos stál na Nově zásah jednoho procenta cílové skupiny diváků 29.600 korun, v příštím roce to bude 22.500 korun, tedy o 24 procent méně.

Kvůli ekonomické krizi zlevnila letos své služby také zhruba třetina agentur, které pro své klienty zajišťují vnější nebo vnitřní komunikaci a vztahy. Zjistila to Asociace Public Relations Agentur (APRA), jež se dotázala zhruba 75 procent svých členů. Agentury sdružené v asociaci přitom tvoří přibližně dvě třetiny českého trhu v oblasti PR.

Podle PR agentury Commservis.com, která není členem APRA, také některé agentury za uplynulý rok zkrachovaly. "Krize zamíchala poptávkou po nástrojích PR. Bylo nutné se rychle přizpůsobit a přeorientovat na služby, které firmy chtějí využívat," uvedl před časem jednatel Commservisu Tomáš Zdechovský.

Autor článku

 

Články ze sekce: Zpravodajství ČTK