Vánoční nákupy jsou v plném proudu

13.12.2009 | , Financninoviny.cz
Zpravodajství ČTK


Praha 13. prosince (ČTK) - Vánoční nákupy nabraly v Česku na obrátkách a někteří obchodníci za uplynulý víkend poprvé v letošním předvánočním období vykázali vyšší tržby, než měli ve stejnou dobu loni, kdy Česko ještě naplno nezasáhla hospodářská krize. Lidé ve velkém nakupují nejen suroviny na pečení a potraviny určené na vánoční stůl, ale také dárky pro své blízké.

Meziroční nárůst tržeb o několik procent za třetí adventní víkend hlásí například hypermarkety Globus. "Tento víkend byl pro nás lepší než ten loňský," řekl dnes ČTK jednatel společnosti Globus ČR Petr Vyhnálek. Vyšší tržby podle něj zřejmě souvisejí s předvánočním výprodejem, který hypermarkety Globus zahájily v pátek, kdy zlevnily sezonní zboží až o 70 procent. Vyhnálek podotkl, že tento týden byl navíc výplatní termín a povzbudit lidi k vánočním nákupům mohla i víkendová změna počasí, které dosud blížící se Vánoce nepřipomínalo.

Vyšší počet zákazníků hlásí rovněž obchodní řetězce Tesco a Albert. "Do obchodů Tesco tuto sobotu a neděli přišlo až o 40 procent zákazníků více než o běžném víkendu. Od pondělí do pátku uplynulého týdne počet zákazníků vzrostl v průměru až o 25 procent. Nárůst prodeje jednotlivých druhů zboží činí v průměru 50 procent," sdělila ČTK mluvčí Tesco Stores ČR Eva Karasová.

Víkendové tržby si pochvaluje také mluvčí sítě supermarketů a hypermarketů Albert Libor Kytýr. "Po velmi silném mikulášském víkendu jsme nyní zaznamenali další nárůst zákazníků i tržeb, které jsou zhruba stejné jako loni," uvedl. Lidé nyní podle obchodníků nejvíce kupují hračky, oděvy a drobný textil, jako jsou svetry a spodní prádlo, drobné elektro, televize a kosmetiku. "Velký nárůst prodeje zaznamenaly luxusnější a dražší potraviny, alkohol a delikatesy," podotkla Karasová.

Obchodníci po zkušenosti z minulých let očekávají, že s blížícími se svátky nápor nakupujících poroste. Vyvrcholit by měl o Zlaté neděli. Další nával pak očekávají po Vánocích, kdy lidé začnou vyhledávat zlevněné zboží.

Vánoce jsou pro obchodníky tradičně nejsilnějším prodejním obdobím v roce. Před loňskými Vánoci bylo v obchodech navzdory krizi více zákazníků než v předchozím roce a prodalo se také více zboží. Tržby obchodníků ale byly srovnatelné s rokem 2007, zapříčinily to nižší ceny.

Podle průzkumu GE Money Bank každý Čech za vánoční dárky letos utratí v průměru 6276 korun. Za jídlo, pití, stromeček a další položky utratí Češi v průměru 3463 korun a více než dvě třetiny z nich hodlají letos utratit stejnou částku jako v loňském roce.

Češi v době hospodářské krize a rostoucí nezaměstnanosti omezili výdaje a šetří. Letošní rok proto bude celkově pro obchodníky špatný a maloobchodní tržby by kvůli menším útratám Čechů měly podle analytiků meziročně klesnout až o pět procent. Obchodníci pravděpodobně utrží méně také v příštím roce.

Autor článku

 

Články ze sekce: Zpravodajství ČTK