Dráhy začaly odebírat proud přímo od ČEZ, chtějí ušetřit

05.01.2010 | , Financninoviny.cz
Zpravodajství ČTK


Praha 5. ledna (ČTK) - Dodávky elektřiny pro tuzemskou železniční dopravu se počátkem ledna zásadně změnily. České dráhy začaly odebírat proud přímo od společnosti ČEZ, čímž z dodavatelského řetězce vypadla státní Správa železniční dopravní cesty (SŽDC). Dráhy si od nového systému slibují roční úsporu v řádech minimálně desítek milionů korun. V rozhovoru pro ČTK to řekl náměstek ČD pro ekonomiku Michal Nebeský.

Dráhy vybraly ČEZ kvůli nedostatku času ve zkráceném výběrovém řízení, neboť Energetický regulační úřad dal souhlas se zřízením odběrných míst ČD teprve koncem října. Dodávky bylo přitom nutné zajistit už od ledna. Dráhy budou dodávat proud i všem ostatním dopravcům na české železnici, podobný model funguje například ve Francii.

Do půl roku chce podnik vypsat klasický tendr na dodavatele silové elektřiny a vybrat vítěze. "Parametry výběrového řízení nyní řešíme," uvedl Nebeský. Není tak zatím například jasné, jak dlouhou smlouvu ČD s vítěznou firmou uzavřou. Strategií drah je podle Nebeského dlouhodobější spolupráce, ovšem s "důrazem na flexibilnější tvorbu cen elektřiny".

České dráhy do konce roku 2009 odebíraly proud přes prostředníka, kterým byla SŽDC. Té patří troleje a donedávna mohla být podle zákona jediným dodavatelem trakční elektřiny pro železniční dopravce. SŽDC před více než rokem uzavřela po tendru s ČEZ tříletou smlouvu, s drahami však měla správa železniční cesty pouze roční smlouvu.

"My jsme tříletou smlouvu se SŽDC neuzavřeli vzhledem k nejistému vývoji cen na energetické burze v souvislosti s ekonomickou krizí," řekl Nebeský.

Jak se nakonec ukázalo, byl to prozíravý krok. Správa železnic uzavřela smlouvu s ČEZ těsně před poklesem cen elektřiny na burze; zavázala se tak odebírat proud za cenu o několik stovek korun na megawatthodinu dražší než je aktuální tržní cena. Správa se tak stala terčem kritiky dopravců, podle některých informací dokonce někteří z nich jezdili dieselovými lokomotivami i pod dráty, neboť nafta je vyšla levněji.

Jak nedávno napsal týdeník Ekonom, odebírala správa železnic megawatthodinu elektřiny za zhruba 2000 korun, současná cena na burze je přitom při srovnatelných parametrech asi 1400 korun. České dráhy nechtějí s poukazem na obchodní tajemství "svou" nynější cenu zveřejnit, loni za trakční proud podnik zaplatil zhruba 1,5 miliardy korun.

Autor článku

 

Články ze sekce: Zpravodajství ČTK