V Plzeňském kraji vrcholí přípravy největší silniční stavby

05.01.2010 | , Financninoviny.cz
Zpravodajství ČTK


Plzeň 5. ledna (ČTK) - V Plzeňském kraji vrcholí přípravy největší silniční stavby - komunikace z Plzně na sever k Vysoké Libyni na hranici regionu, která přijde na deset miliard korun. Téměř čtyřicetikilometrová komunikace, na níž se podílí deset měst a obcí, státní Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) a kraj, mine obce a odstraní řadu nebezpečných míst na současné silně přetížené komunikaci I/27 z Plzně do Mostu. "Je hotová EIA na celou linii, přehodnotily se finanční rozvahy a vypadá to dobře," řekl ČTK starosta Plas Miloslav Hurt.

"Je to zásadní stavba pro rozvoj celé oblasti severu Plzeňska," dodal. Odvede narůstající nákladní dopravu z obcí a zajistí příliv turistů do regionu. "Teď je důležité, aby to prošlo schvalovacím řízením a finančním hodnocením na ministerstvu (dopravy) a fondu dopravní infrastruktury," uvedl Hurt. Stavba se připravuje už čtyři roky. Pokud by se seženou evropské peníze, je reálné její dokončení do 15 let.

"V pondělí budeme jednat s náměstkem ministra dopravy o posouzení ekonomické efektivnosti investičních záměrů čtyř úseků od Třemošné po hranici kraje, což jsou stavby celkem za šest miliard korun," řekl Zdeněk Kuťák, ředitel plzeňského ŘSD, které po neúspěchu v prvním kole jednání snížilo původní stavební náklady projektu vyjmutím dvou mimoúrovňových křižovatek a zúžením silnice z Kralovic na konec kraje. V pondělí se také projedná schvalovací proces a pokud ministerstvo dopravy vyčlení peníze, začne se závěrem letošního roku připravovat dokumentace pro územní rozhodnutí a první stavba by začala v roce 2015.

Úvodní etapa nové silnice, obchvat Třemošné u Plzně, o nějž usilovali občané 30 let, bude hotová v září 2011. Silnici za více než 750 milionů korun financuje z 80 procent EU. "Jakýkoli úsek je úspěchem všech dalších obcí na této trase. Přiblíží se metropole, zajistí lepší kontakty obcí," uvedl Hurt. Současně se připravují všechny další části od Plzně po hranice kraje. Spolupracují sousedící Středočeský a Ústecký kraj, kde se už díky ŘSD provádí úprava křižovatek a obchvatů.

Na Třemošnou by měl navázat velmi nebezpečný úsek u Horní Břízy, dále obchvat Kaznějova, nejnáročnější obchvat Plas včetně mostu přes Střelu, obchvat Kralovic a nakonec Vysoké Libyně. Je to celý komplex regenerace silnice I/27, která má spoustu problémových míst pro řidiče, řekl starosta Plas. Trasa přes Plzeň má být dlouhá asi čtyři kilometry a kopíruje stávající linii silnice podél Třemošenského rybníka k Orlíku na začátek obchvatu Třemošné. ŘSD už zajišťuje podklady pro vydání územního rozhodnutí.

Úsek od konce Třemošné po hranice kraje měří 34 km. Počítá s mimoúrovňovými křižovatkami pro spojení se současným tahem z Plzně na Most. Kvůli plánované komunikaci založily už v roce 2006 starostové obcí na trase dobrovolný svazek obcí Silnice I/27.

Autor článku

 

Články ze sekce: Zpravodajství ČTK