Největší stávka ochromila leteckou dopravu v roce 1966

22.02.2010 | , Financninoviny.cz
Zpravodajství ČTK


Frankfurt nad Mohanem/Praha 22. února (ČTK) - Výběr největších a déletrvajících stávek v dějinách letecké dopravy:

8. - 19. srpna 1966 - Přes 35.000 zaměstnanců pěti amerických aerolinek (United, Northwest, National, Trans World a Eastern) stávkovalo 43 dní kvůli mzdovým požadavkům. Stávka, která je v tisku označována za největší v dějinách letecké dopravy a kterou organizoval Odborový svaz leteckých mechaniků a zaměstnanců leteckého průmyslu (IAM), ochromila 60 procent americké letecké dopravy.

Srpen 1981 - Celostátní stávka 15.000 letových dispečerů v USA kvůli pracovním a mzdovým podmínkám skončila propuštěním 11.345 lidí, kteří odmítli výzvu tehdejšího amerického prezidenta Ronalda Reagana nastoupit do práce. Stávka tehdy ochromila polovinu letů, propuštění dispečeři byli nahrazeni armádními specialisty. Reagan poté zákaz zrušil, propuštění se však nesměli vrátit na svá původní místa.

28. února - 27. března 1985 - Stávka mechaniků a dalších členů pozemního personálu, ke kterým se připojili i piloti, zcela ochromila domácí a z 60 procent i zahraniční lety amerických aerolinek Pan Am.

17. května 1985 - Na 29 dní vstoupilo do stávky kvůli finančním požadavkům 5200 pilotů a dalších pracovníků americké společnosti United Airlines. Stávka ochromila lety společnosti a firmě způsobila ztrátu ve výši jedné miliardy dolarů.

Březen 1989 - Stávka mechaniků, ke kterým se později přidali i piloti a stevardi, kvůli sporu s vedením mateřské společnosti Texas Air o plánované snížení platů, propouštění a údajným pokusům o rozbití odborových svazů, ochromila společnost Eastern Airlines. Oslabená společnost, která odmítla požadavkům stávkujících ustoupit, v roce 1991 vyhlásila bankrot.

5. - 9. října 1992 - Stávka více než 8300 mechaniků a dalších členů pozemního personálu ochromila 40 procent letů americké aerolinky USAir (dnes US Airways). Stávka byla projevem sporu o úspornou politiku vedení aerolinií, kterou ochromovaly několik let finanční potíže.

29. srpna - 12. září 1998 - Veškerý provoz zastavila tehdy čtvrtá největší americká letecká společnost Northwest Airlines. Důvodem byla stávka pilotů pracujících už dva roky bez odborářských smluv. Vedení firmy reagovalo na stávku 8. září dočasným propuštěním 27.000 z celkových 50.000 zaměstnanců. Stávka skončila dohodou a návratem propuštěných do práce.

25. - 29. května 2007 - Při stávce švédského kabinového personálu skandinávské letecké společnosti SAS, který požadoval výrazné zvýšení mezd a zlepšení pracovních podmínek, byla zastavena veškerá vnitrostátní přeprava SAS, postiženy byly i mezinárodní lety.

28. července - 2. srpna 2008 - Stávka zaměstnanců pozemního a palubního personálu německé společnosti Lufthansa skončila novou mzdovou dohodou. Lufthansa kvůli stávce zrušila asi 80 ze zhruba 2000 letů, které denně provozovala, a úplné obnovení provozu podle letového řádu trvalo přes týden. Lufthansa odhadla celkové náklady na stávku v řádech desítek milionů eur.

22. února 2010 - V půlnoci na dnešek začala čtyřdenní stávka pilotů německých aerolinií Lufthansa na podporu mzdových požadavků a získání záruk zaměstnanosti. Dopravce kvůli stávce zrušil zhruba 800 spojů z přibližně 1800 letů, které denně provozuje.

Autor článku

 

Články ze sekce: Zpravodajství ČTK