...
* Nárůst špatných úvěrů v Q2, náklady rizika rostou
* Opakuje předpověď celoroční stagnace oprávek rizika
* Oslabují akcie na pražské i vídeňské burze
* Náklady rizik v Maďarsku i Rumunsku budou vysoké i v 2011
VÍDEŇ, 30.července (Reuters) - Erste Group Bank, třetí největší banka v rozvíjející se Evropě, oznámila, že výsledky druhého pololetí zhorší operace v Maďarsku a Rumunsku. V ostatních zemích banka očekává nižší náklady rizika.
Rakouská banka v pátek znervóznila investory nárůstem špatných půjček, který se zrychlil ve druhém čtvrtletí, a donutil tak banku k vyšším oprávkám. Akcie banky klesaly v 16:17 na vídeňské burze o 4,5 procenta <ERST.VI>, zatímco na pražské burze <ECMPsp.PR> klesly ještě o dalších sedm desetin procentního bodu a uzavřely na 766 korunách.
"Tou špatnou zprávou byl trend v nekvalitních půjčkách," řekla analytička UBS Daniele Brupbacher. "Investoři to nemají rádi v prostředí, kde náklady rizika ostatních bank padají."
Generální ředitel skupiny Andreas Treichl zopakoval předpověď, že rizikové oprávky zůstanou na loňské úrovni zhruba 2 miliard eur, což by ukazovalo na mírný pokles ve druhém pololetí 2010. Podle jeho odhadu budou dále klesat v příštím roce.
Podle Bernharda Spalta, šéfa pro rizika, potáhnou banku letos k lepším výsledkům její pobočky v Česku a na Slovensku.
"Tyto dvě země velmi těží z oživení v Německu a budou prvními, které se dostanou ven z krize a budou mít nízké náklady rizika," řekl Spalt novinářům ve Vídni. "Maďarsko a Rumunsko budou muset čekat na zlepšení až do roku 2011."
MAĎARSKO A RUMUNSKO
Zvýšené náklady na nesplacené úvěry byly způsobeny především platební neschopností velkých korporátních klientů, uvedla banka.
Jednou z příčin meziročního poklesu čistého zisku banky ve druhém kvartálu o 17 procent na 217 milionů eur bylo i zavedení maďarské bankovní daně, kvůli které Erste Group uvolnila na oprávky dalších 30 milionů eur.
Analytici oslovení Reuters v průměru očekávali, že zisk banky klesne o 14 procent, přičemž předpovídali obecně stabilní oprávky na špatné úvěry a prudký pokles výnosu z obchodování kvůli volatilním trhům. [ID:nSCH956263]
Nejproblematičtějším trhem však pro banku zůstává Rumunsko, které přežívá z půjček Mezinárodního měnového fondu a Evropské unie. Podle očekávání se rumunská ekonomika tento rok opět propadne do ztráty, a to kvůli rozpočtovým škrtům.
Tyto škrty tak dále oddalují hospodářský růst, který Erste potřebuje, aby získala zpět 3,7 miliardy eur - šestinásobek účetní hodnoty - jež v roce 2006 zaplatila za koupi jedničky zdejšího bankovního trhu.
Vysoké marže umožnily Erste a konkurenčním bankám UniCredit <CRDI.MI>, Raiffeisen International <RIBH.VI> a KBC <KBC.BR> zůstat v regionu v ziskovosti, ovšem investoři hledají signály obratu v cyklu špatných úvěrů, jenž by zvýšil návratnost.
Treichl uvedl, že Erste Group plánuje splatit státní pomoc ve výši 1,2 miliardy eur, již obdržela loni, jakmile bude mít "zcela jasno" o kapitálových pravidlech Basel III. Erste ve druhém čtvrtletí zvýšila ukazatel kapitálové přiměřenosti Tier I na 8,6 procenta. Ten by se snížil i po změnách basilejských pravidel zveřejněných tento týden. Treichl však prohlásil, že by tento problém mohl být vyřešen změnou struktury banky.



 
				







 Na Slovensku nově může člověk dostat pokutu za rychlost, pokud poběží na autobus. Po chodníku se teď musí chodit a jezdit nanejvýš 6 km/h
						Na Slovensku nově může člověk dostat pokutu za rychlost, pokud poběží na autobus. Po chodníku se teď musí chodit a jezdit nanejvýš 6 km/h
					 Test Volkswagen Caravelle Long 2.0 TDI 4Motion: Mikrobus do nepohody
						Test Volkswagen Caravelle Long 2.0 TDI 4Motion: Mikrobus do nepohody
					 Malý náklaďáček mnoha jmen: Škoda/Aero/Praga (A) 150 byla nedoceněným československým dříčem
						Malý náklaďáček mnoha jmen: Škoda/Aero/Praga (A) 150 byla nedoceněným československým dříčem
					 Řidička uvízla na železničním přejezdu, rychlík ji minul jen o kousek
						Řidička uvízla na železničním přejezdu, rychlík ji minul jen o kousek
					 Brzdná dráha delší až o deset metrů. Hlavně levné pneumatiky z východní Asie jsou pro řidiče rizikové
						Brzdná dráha delší až o deset metrů. Hlavně levné pneumatiky z východní Asie jsou pro řidiče rizikové
					