Postupný zánik zřejmě čeká 25 regionálních tratí

14.09.2010 | , Financninoviny.cz
Zpravodajství ČTK


Praha 14. září (ČTK) - Ukončení vlakového provozu a následný zánik zřejmě čeká v brzké době 25 regionálních tratí. Na dotaz ČTK to dnes uvedl ředitel Správy železniční dopravní cesty (SŽDC) Jan Komárek. Podle něj se na osudu tohoto počtu tratí shodla SŽDC s kraji. Správa železnic původně předložila krajům k jednání seznam více než 60 ekonomicky nevýhodných tratí.

"Je shoda na 25 tratích, na kterých by nebyla od příštího grafikonu objednána doprava," řekl Komárek. Seznam prý v nejbližších dnech předloží ministerstvu dopravy.

Tratě bez vlaků by správa železnic následně poslala do správního řízení, ve kterém by koleje byly zcela zrušeny a vymazány ze sítě SŽDC. Komárek si od toho slibuje úsporu v údržbě 200 milionů až 300 milionů korun ročně. Výsledek a dobu trvání správního řízení prý ale nelze předvídat. "Jsou správní řízení, které se nikdy nepodařilo dokončit," uvedl ředitel.

Seznam tratí určených k zániku je neveřejný, řada krajů ale zrušení některých kolejí potvrdila. Například v jižních Čechách zřejmě zanikne spojení Dívčice - Netolice, kraj s tím souhlasí. "Je to jedna z tratí, která je opravdu málo využívaná," řekl ČTK náměstek hejtmana Martin Kuba.

Vedení kraje Vysočina informovalo o zrušení jedné regionální tratě už před týdnem, jde o trať Moravské Budějovice - Jemnice na Třebíčsku. Vysočina přitom původně měla na seznamu čtyři tratě, tři ale uhájila.

Své koleje hájí i Plzeňský kraj, který měl na původním seznamu šest tratí, krajští zastupitelé ale s ukončením provozu nesouhlasili. "Jedinou trať, kterou Plzeňský kraj těžko obhájí, je dvanáctikilometrová železnice na severu Plzeňska z Mladotic do Kralovic u Rakovníka, pro níž už ale kraj 12 let neobjednává vlakové spoje a veřejnou dopravu tam zajišťují autobusy," řekl krajský radní pro dopravu Jaroslav Bauer (ČSSD).

Vlaky přestanou jezdit zřejmě mezi Kroměříží a nedalekou obcí Zborovice. Jde o jedinou trať, která na seznamu figuruje za Zlínský kraj. Ohrožena je i řada železnic ve Středočeském, Karlovarském, Ústeckém nebo Moravskoslezském kraji. Podle informací ČTK je ohrožen provoz i na turisticky oblíbené krušnohorské dráze Chomutov - Vejprty, kde už nyní jezdí vlaky jen o víkendech.

Správa železnic a ministerstvo dopravy vedla k vyvolání debaty o rušení vlakových spojů a kolejí snaha ušetřit. Podle ministra dopravy Víta Bárty je možné vlaky na řadě míst nahradit například mikrobusy. Kraje platí Českým drahám za regionální dopravu ročně osm miliard korun, z toho ale necelými třemi miliardami přispěje stát na základě loni uzavřeného memoranda.

Kritici těchto snah ale upozorňují, že nejohroženější lokálky na odlehlých tratích stojí nejméně peněz. Nejvíce spolykají spoje na hlavních tratích, například elektrické pantografy.

Autor článku

 

Články ze sekce: Zpravodajství ČTK