Tunelem pod Lamanšským průlivem poprvé projel německý vlak

19.10.2010 | , Financninoviny.cz
Zpravodajství ČTK


Berlín 19. října (ČTK) - Tunelem pod Lamanšským průlivem v noci na dnešek poprvé projel německý rychlovlak ICE. Oznámila to společnost Deutsche Bahn. Zdroj z koncernu provozujícího německé železnice uvedl, že souprava už dorazila na londýnské nádraží St. Pancras, i když slavnostně tam má být uvítána až odpoledne.

V souladu s plánem vlak tunelem neprojel vlastními silami, ale tažen lokomotivou. Deutsche Bahn podle agentury AFP uvedla, že ICE ještě pro tuto trasu není homologován. Společnost přitom ani nepočítá s homologací pro současnou generaci ICE, protože na trať do Londýna chce v ostrém provozu nasadit až příští model ICE.

Vlak typu ICE 3 první testy v tunelu, který spojuje Francii s Velkou Británií, absolvoval už minulý týden. Provedeny byly evakuační zkoušky, které měly ukázat, že souprava složená ze dvou dílů dlouhých 200 metrů je pro provoz v tunelu vhodná.

Rychlovlaky ICE vyrábí německý Siemens ve spolupráci s kanadskou firmou Bombardier. Společnost Eurostar International Ltd., která provozuje vysokorychlostní železniční spojení mezi Londýnem a evropským kontinentem, nedávno oznámila, že od Siemensu koupí deset nových vlaků. Akvizice je součástí programu modernizace a expanze flotily za 700 milionů liber (asi 19,5 miliardy Kč). V současnosti Eurostar používá vlaky vyrobené francouzskou firmou Alstom.

Eurostar, v níž má většinový podíl francouzský provozovatel železnic SNCF a menšinové podíly britská LCR a belgická SNCB, si kromě toho přeje, aby se v budoucnu na provozu pod kanálem podílely i jiné společnosti. Nabídku zatím vyslyšela jen německá Deutsche Bahn, která chce od roku 2013 zajišťovat spojení hlavně mezi Frankfurtem nad Mohanem a Londýnem.

Dnešní slavnosti přivítání německého rychlovlaku se zúčastní šéf Deutsche Bahn Rüdiger Grube, německý ministr dopravy Peter Ramsauer či náměstkyně britského ministra dopravy Theresa Villiersová.

Francouzská vláda tvrdí, že pouze vlaky vyrobené firmou Alstom splňují bezpečnostní normy stanovené pro provoz v tunelu. Berlín postoj Paříže považuje za protekcionistický.

zdp dvd

Autor článku

 

Články ze sekce: Zpravodajství ČTK