Soukromí dopravci protestují proti vzniku železničního holdingu

10.06.2011 | , Financninoviny.cz
Zpravodajství ČTK


Praha 10. června (ČTK) - Soukromí dopravci se obávají návrhu spojit České dráhy a Správu železniční dopravní cesty do holdingové podoby. Nevěří, že by v takovém uskupení byl jasně oddělen správce kolejí a dopravce. Pokud bude projekt pokračovat, hodlají protestovat v Bruselu a nevylučují ani podání žaloby. ČTK to dnes řekl předseda představenstva Sdružení železničních společností Jiří Mužík. Myšlenku opětovného propojení Českých drah a SŽDC ve čtvrtek oznámilo ministerstvo dopravy na jednání s železničními odboráři.

"Určitě by to vedlo k diskriminaci nestátních dopravců a znevýhodnění jejich postavení v osobní i nákladní dopravě," uvedl Aleš Ondrůj, mluvčí společnosti Student Agency, která do konce roku plánuje Českým drahám konkurovat na trati Praha - Ostrava. Německý model, který si za vzor vybralo ministerstvo dopravy, čelí žalobě u Evropského soudního dvora a stejně by to podle Ondrůje dopadlo i v případě České republiky.

Ke vzniku holdingu není podle Ondrůje žádný skutečný důvod a podle informací s odborných kruhů se prý jednalo spíše o osobní iniciativu bývalého ministra Víta Bárty. Vznik holdingu označil za krok, který je v rozporu s evropskou legislativou a českou železnici by vrátil o desetiletí zpět.

Automatického znevýhodňování soukromých dopravců se naopak neobává další budoucí konkurent Českých drah, Leoš Novotný. Podle něj bude v budoucnu jeho společnost Leo Expres s holdingem moci fungovat vedle sebe, pokud vše bude v rámci regulí a legislativy platné v Evropské unii. Vytvoření holdingu považuje za administrativní záležitost na straně národního dopravce.

Sdružení železničních společností sdružuje menší dopravní společnosti na železnici jako jsou například Jindřichohradecké místní dráhy, Veolia Transport a RegioJet. Majoritní dopravce České dráhy členem sdružení není.

Loňský návrh exministra Bárty počítal s tím, že by se Správa železnic rozdělila na dvě části. Menší z nich, která vlastní a staví koleje, by se mohla sloučit s Ředitelstvím silnic a dálnic, které má stejné úkoly v silniční výstavbě. Druhá větší část SŽDC, která má na starosti provoz na tratích, by se podle dřívějších Bártových plánů mohla stát dceřinou firmou nebo divizí Českých drah.

Příprava holdingové struktury je podle Martina Nováka z tiskového odboru ministerstva dopravy zatím ve fázi teoretických příprav. Konečnou podobu návrhu chce ministerstvo vládě představit do konce roku.

Autor článku

 

Články ze sekce: Zpravodajství ČTK