Pavel Dobeš chce pro fond dopravní infrastruktury více peněz

08.07.2011 | , Financninoviny.cz
Zpravodajství ČTK


Praha 8. července (ČTK) - Česká dopravní infrastruktura je v současnosti podfinancovaná a je důležité, aby se množství financí pro příští rok výrazně zvýšilo. Při příležitosti dnešního setkání se zástupci Evropské agentury pro dohled nad globálním navigačním družicovým systémem Galileo (GSA) to řekl ministr dopravy Pavel Dobeš. Jeho předchůdce ve funkci Radek Šmerda na konci června požadoval pro příští rok zvýšení rozpočtu Státního fondu dopravní infrastruktury (SFDI) o deset miliard korun, podle ministra financí Miroslava Kalouska ale tyto peníze v rozpočtu nejsou.

"Rozpočet SFDI pro rok 2011 byl za poslední léta nejnižší," řekl Dobeš. Rozpočet státní instituce, která má na starosti investice do rozvoje a údržby silnic a železnic v Česku, se pro letošní rok snížil zhruba o třetinu na 61,3 miliardy korun. Zvýšení rozpočtu fondu je podle Dobeše nezbytné pro zvyšování konkurenceschopnosti země a také kvůli tomu, aby bylo vůbec možné zahájit nové stavební práce.

Desetimiliardové zvýšení státních peněz pro dopravní infrastrukturu nedávno požadoval i Dobešův předchůdce Šmerda. Růst financí byl podle něj nezbytný proto, aby se nezastavily práce na projektování staveb a výkupy pozemků a aby bylo možné vyčerpat dotace z operačních programů Evropské unie.

Peníze z národních zdrojů jsou jen částí příjmu SFDI, další finance na výstavbu a opravy dopravní infrastruktury fond dostává z výběrů mýtného a právě z unijních dotačních programů. Podle dosavadního předpokladu by SFDI příští rok mělo z národních zdrojů obdržet zhruba 33 miliard korun.

Ministerstvo dopravy bude rovněž potřebovat peníze na pokrytí závazků části výstavby, na kterou stát v minulých letech uzavřel smlouvy a pro niž není zajištěno financování. Celková výše těchto závazků podle ministerstva dopravy činí 29 miliard korun.

Kromě přímého zvýšení financování SFDI z veřejných peněz počítá Dobeš s rozšířením nynějšího systému placení elektronického mýtného. To by se podle něj mělo rozšířit na další úseky silnic první třídy a možná i na vybrané komunikace druhé třídy. V současnosti se problematikou efektivity rozšiřování mýtného na ministerstvu zabývá pracovní skupina, uvedl Dobeš. Na základě analýzy nákladů a potenciálních příjmů poté ministerstvo vypíše příslušný tendr na dodavatele technologie. To ale není otázka nejbližších měsíců, upozornil Dobeš.

Autor článku

 

Články ze sekce: Zpravodajství ČTK