Češi šetří na baleném nealku, pijí více vodu z kohoutku

22.07.2012 | , Financninoviny.cz
Zpravodajství ČTK


Praha 22. července (ČTK) - Češi v posledních letech kupují stále méně nealkoholických nápojů. Loni jejich spotřeba meziročně klesla o dvě procenta na 25,07 milionu hektolitrů, vyplývá z čísel, které ČTK poskytl Svaz výrobců nealkoholických nápojů. Od roku 2004 se spotřeba nealka snížila více než o desetinu. Pokles zrychlila ekonomická krize, která začala v závěru roku 2008. Řada lidí namísto balených vod či džusů z ekonomických důvodů dává přednost vodě z kohoutku. Roste také obliba nealkoholického piva.

"Jednou z příčin tohoto poklesu spotřeby je současná ekonomická krize. Kupní síla domácností se snižuje a spotřebitelé mnohdy stojí před volbou, které nápoje budou pít," uvedl výkonný tajemník svazu Zdeněk Huml.

Přestože spotřeba pitné vody v Česku dlouhodobě klesá, z průzkumů vodárenské společnosti Pražské vodovody a kanalizace vyplývá, že podíl lidí využívajících vodu k pití v posledních letech mírně roste, řekl ČTK mluvčí firmy Ondřej Pokorný. Různě časté pití kohoutkové vody podle něj uvedlo devět lidí z deseti. Tento trend potvrzuje také růst spotřeby sirupů, kterými si lidé vodu ochucují.

Češi v posledních letech pijí stále méně balených vod, které se na celkové spotřebě nealka podílejí zhruba jednou třetinou. Omezují také konzumaci sycených nápojů, jejichž podíl na celku je takřka poloviční. Snižuje se i spotřeba džusů, ovocných nápojů a nektarů. Naopak kromě sirupů roste také obliba energetických nápojů. Spotřeba ledových čajů byla loni proti roku 2004 téměř dvojnásobná, přestože od roku 2008 klesá.

Přestože vodárenské firmy rok od roku vodu zdražují, voda z kohoutku zůstává stále nesrovnatelně levnější než voda v láhvích. Zatímco litr pitné vody přijde odběratele zhruba na pět haléřů, litr balené vody lze pořídit za tři koruny v diskontních prodejnách, ale také za několik desítek korun, které dá zákazník za značkovou minerální vodu zahraničních značek.

Zatímco prodej balených nealkoholických nápojů a piva v době ekonomické krize spíše klesá či stagnuje, obliba točených limonád roste. Někteří jejich výrobci hlásí za poslední rok nárůst produkce až o desítky procent. Několik let trvající trend podle nich mimo jiné souvisí s módní retro vlnou dříve oblíbených výrobků. Také u točených limonád však hraje svou roli ekonomické hledisko, neboť jsou většinou výrazně levnější než limonády v láhvích.

Spotřeba nealkoholických nápojů v ČR v mil. litrů 2004 2005 2006 2007 2008 2009 2010 2011 nealko. nápoje celkem 2800 2796 2793 2755 2743 2621 2552 2507 sycené nápoje 1301 1289 1319 1299 1284 1254 1219 1204 balené vody 888 912 894 886 842 765 700 672 sirupy 252 224 213 212 233 252 277 288 ovocné nápoje 156 126 103 95 125 112 121 130 ledové čaje 43 72 81 91 103 91 89 84 šťávy (džusy) 78 84 84 74 69 70 70 54 nektary 50 56 65 58 43 37 34 33 energetické nápoje 7 9 11 17 20 18 21 24 nápoje v prášku 22 21 20 20 19 19 17 15 ledové kávy 2 2 3 3 3 2 2 2 sportovní nápoje 1 1 1 2 2 2 2 1

Zdroj:Svaz výrobců nealkoholických nápojů

Autor článku

 

Články ze sekce: Zpravodajství ČTK